Orosz dezinformációs kampányt lepleztek le Európában

Holland kutatók felfedték, hogy összehangolt dezinformációs fiókhálózatok árasztották el a közösségi média platformokat az európai parlamenti választások előtt Franciaországban, Németországban és Olaszországban.

A holland Trollrensics tanácsadó cég által végzett elemzés szerint a közösségi médiában terjedő álhíreket és dezinformációt terjesztő fiókokat Oroszország ukrajnai inváziója után hozták létre, és a szavazást megelőző hetekben főként a radikális pártokat támogatták. A kutatók Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Hollandiában összesen 468 000 fiók 2,3 millió bejegyzését elemezték, és 50 000 dezinformációt terjesztő fiókot azonosítottak.

Franciaországban az Éric Zemmourt, a Reconquête szélsőjobboldali politikai párt alapítóját megemlítő posztok 20%-a dezinformációs fiókokból származott. Németországban az Alternative für Deutschlandról szóló bejegyzések 10%-a jött ilyen forrásból, de a kutatók szerint a valós arány mindkét országban magasabb lehet.

Az "Az EU-választások vizsgálata" című jelentés rámutatott a dezinformációs hálózatok aggasztó terjedési ütemére és arra a képességükre, hogy egy teljes vitát átvegyenek azzal, hogy elárasztják a közösségi médiaplatformokat posztokkal, repostokkal, kommentekkel és like-okkal. A fiókok egymáshoz sűrűn kapcsolódnak, és valószínűleg emberek működtetik őket, feltételezhetően Oroszországból.

A jelentés egyik példaként említett 888_leila német fiókot, amely egy Leila Ruth 888 nevű felhasználóhoz kapcsolódik, aki oroszul is posztolt. Az elemzés során 13 különböző fiókot azonosítottak, amelyek Leila Ruth 888-hoz tartoznak, és a világ különböző pontjairól, többek között Brazíliából, Ohióból, Finnországból és Ugandából származnak.

Thijs Reuten holland szocialista és demokrata képviselő, aki a jelentést megrendelte, elismerte, hogy nehéz közvetlen kapcsolatot megállapítani a dezinformációs fiókok és az uniós választási eredmények között. Ugyanakkor megjegyezte, hogy ezeknek a hálózatoknak az elsődleges célja a kételyek felerősítése és a nyugati hatóságok lejáratása volt, ami összecseng Oroszország által erőltetett narratívával.

Robert van der Noordaa, a Trollrensics társalapítója kiemelte a dezinformációs kampányok hatékonyságát, és megjegyezte, hogy az azonos országból származó, azonos nyelven posztoló és egy adott jelöltet népszerűsítő fiókok nagyobb befolyással bírhatnak, mint a hagyományos hirdetési módszerek.