A Revolut és más fintech cégek térnyerése Magyarországon

Ingyenes készpénzfelvétel, számlavezetés és kedvező devizaváltási árfolyamok jellemzik a fintech cégeket, mint a Revolut, amelyek már 700 ezer fizikai és 1,25 millió virtuális bankkártyát adtak ki Magyarországon, ezzel jelentős versenyt támasztva a hazai bankok számára.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzforgalmi jelentése szerint a külföldi pénzügyi szolgáltatók bankkártyái gyorsan terjednek Magyarországon, és 2023 végére már 700 ezer fizikai és 1,25 millió virtuális kártyát bocsátottak ki magyar ügyfelek részére, ami alapján az ötödik legnagyobb hazai bankként aposztrofálhatók. A Revolut és hasonló cégek kártyáit a magyarok másképp használják, mint a hagyományos bankokét: a külföldi kibocsátású fizikai kártyák 76 százalékával, míg a magyar kártyák 71 százalékával végeztek vásárlási tranzakciót az utolsó negyedévben.

A külföldi kártyák 69 százalékát regisztrálták valamilyen mobiltárcába, szemben a magyarországi bankkártyák 23 százalékával, ami a fintech cégek felhasználóinak eltérő pénzforgalmi szokásaira utal. A hazai bankszektorra is pozitív hatással voltak a külföldi szereplők, hiszen a verseny hatására több hazai bank is bevezetett középárfolyamon történő devizaváltást, amely hasonló a Revolut által kínált szolgáltatáshoz.

A külföldi szolgáltatók kártyáival 2023-ban 125 millió darab vásárlást bonyolítottak le, ami a hazai bankszektor által kibocsátott kártyákkal lebonyolított vásárlások tizedét teszi ki. Külföldön a magyarok gyakrabban használják a Revolut és társai kártyáit, mivel kedvezőbb devizaváltási árfolyamokat kínálnak.

A külföldi kártyák készpénzfelvételnél kevésbé népszerűek, mivel bár ingyenes készpénzfelvételt tesznek lehetővé, az ingyenes készpénzfelvételi határ alacsonyabb, mint a magyar bankoknál. A Revolut magyarországi lakossági ügyfélköre 2023-ban 57 százalékkal, a vállalati ügyfelek száma pedig 56 százalékkal nőtt, és a cég várakozásai szerint az ügyfélkör 2023-ban meghaladja majd az 1,5 milliót.