Európai légiforgalmi válság és a magyar helyzet

A futball-Európa-bajnokság idején vált egyértelművé, hogy a késésekkel és járattörlésekkel terhelt európai légi közlekedés problémáinak egyik központi eleme a légiforgalmi irányítás, amelynek Magyarország is kiemelt szereplője.

A légiforgalmi irányítók szerint nem minden felelősség hárul rájuk, hiszen a légitársaságok is hozzájárulnak a káoszhoz. A légitársaságok és repülőterek több kommunikációs csatornát használnak, amelyeket a felelősség elhárítására is felhasználhatnak. A légiforgalmi irányítók szerint a légitársaságok gyakran nem reális menetrendeket állítanak össze, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. Emellett a pilóták is trükköznek, például szándékosan más magasságra kérvényeznek engedélyt, mint ahol valójában repülni szeretnének, ezzel is növelve a légiforgalmi irányítók terheit.

Az ukrán határ közelében például csak 5 tengeri mérföld távolságot kell tartani, de vannak pilóták, akik nem hajlandóak ennyire közel menni az ország légteréhez, még akkor sem, ha utasítás van rá. Ez is hozzájárul a késésekhez, bár a Finnair esetében állítólag ez nem jelentős probléma.

A légiforgalmi irányítók és a légitársaságok közötti konfliktus részben a költségcsökkentési és kapacitásnövelési nyomásból is fakad. Az Egységes Európai Égbolt (SES) törekvések célja, hogy csökkentsék az útvonaldíjakat, ami további nyomást helyez a légiforgalmi irányítókra. Az Egyesült Államokban alacsonyabbak a díjak, de a szakma szerint ez nem összehasonlítható az európai helyzettel, mivel más a díjfizetés rendszere és a légtér szerkezete.

Magyarország különleges szerepet tölt be, mivel itt volt először Európában teljesen szabad útvonalú légtér (Free Route Airspace – FRA). A légiforgalmi irányító cégeknek előre kell tervezniük az üzleti terveiket, ami kihívást jelenthet, ha váratlan események, mint például a Krím-elcsatolás vagy az orosz-ukrán háború, megváltoztatják a forgalmi viszonyokat.

A létszámhiány is problémát jelent Európa-szerte, és Magyarország sem kivétel. A légi irányítás jelenleg nem képes zökkenőmentesen kiszolgálni a megnövekedett forgalmi igényeket, ami további késéseket okozhat a légiközlekedésben.