Megszűnik a Puskás Akadémia európai kupaellenfele

Napokkal a Puskás Akadémia és a Dnyipro-1 labdarúgócsapat közötti Konferencialiga selejtező mérkőzése előtt ukrán sajtóhírek szerint a Dnyipro-1 gazdasági problémák miatt megszűnik.

A sport.ua értesülései alapján a Dnyipro-1 sorsa bizonytalan, mivel a klub befektetők hiányában csődöt jelenthet, és így az FK Dnyipróhoz hasonlóan megszűnhet. A dnyiprói csapatnak nem sikerült új finanszírozókat találnia, ami végül a klub feloszlatásához vezethet. A Nemzeti Sport értesülései szerint a Dnyipro-1 már csak papíron létezik, és a tavalyi szezon lehetett a klub utolsója.

Ukrán források szerint a Dnyipro-1-nél maradó játékosok már új csapatok után nézhetnek, és az edzőtáborba sem utaznak el. A klub hivatalos bejelentést nem tervez, mivel nincs, aki ezt megtegye. Korábban úgy tűnt, hogy a klub rendezte tartozásait, de kiderült, hogy csak kis részüket sikerült ténylegesen kifizetniük. A játékosok és a stáb felé fennálló tartozások egy részét megtérítették, de ez csak egy része a klub tetemes adósságállományának.

A két csapat a Konferencialiga selejtezőjének második fordulójában július 25-én és augusztus 1-jén találkozott volna, az ukránok háborús helyzet miatt Kassán választották volna a pályát. A Puskás Akadémia koefficiensének köszönhetően az első selejtezőkörben nem kell, hogy pályára lépjen, így a Dnyipro-1 elleni meccs nélkül a harmadik selejtezőkörbe juthat. A harmadik körös párosításokat július 22-én sorsolják, az NB I. bronzérmesének így mindössze két párharcot kell sikerrel vennie, hogy a Konferencia Liga főtábláján találja magát.

Az ukrajnai háború miatt a légiforgalmi irányítók szerint vannak pilóták, akik makacsul ellenállnak bizonyos utasításoknak, például az, hogy az ukrán határtól a háború miatt 5 tengeri mérföld távolságot kell tartani, de vannak pilóták, akik még ennyire sem hajlandóak megközelíteni az ország légterét, ami nehezíti az irányítók munkáját. Egy esetleges rossz időjárás csak tovább rontja ebben a térségben a helyzetet.

A légiforgalmi irányítók szerint a légitársaságok trükköznek: a szakma tagjai úgy érzik, hogy az utóbbi időben kialakult egy kommunikációs egyensúlytalanság, mivel a légitársaságok sokkal több erőforrást tudnak felhasználni európai szinten is professzionális lobbira, mint a légiforgalmi szolgáltatók. A légitársaságok kritizálnak, miközben a forgalmi irányítók szerint a késések egy részéről igenis a légitársaságok tehetnek. Sok a nem reális, vagy csak kivételesen szerencsés esetben reális menetrend, az olyan szűkre tervezett forduló, amelybe nehezen fér bele a kipakolás, a kiszállítás, a tankolás, a bepakolás, illetve a beszállítás minden fázisa. Ha pedig nem sikerül, akkor a felelősséget másra hárítják.

A légitársaságok mellett pedig a pilóták sem jó partnerek mindenben, ugyanis alkalmanként igyekeznek trükközni. Például, ha a repülőgép egy adott magasságra nem kapna résidőt, mivel ott már túl sok a gép, ezért a repülési tervben lead egy másik magasságra igényt, majd bekéredzkedik a pilóta a költséghatékonyabb szektorba, ahol még nem sűrűsödnek össze a járatok. Így az irányítóknak a nem betervezett forgalommal is kell kalkulálniuk.

Az irányítók szerint a jelenlegi konfliktus hátterében a költségcsökkentés áll. A jelenlegi személyzethiányos helyzet miatt a kialakult helyzetet okozhatja, hogy a lobbi hatására a légiforgalmi irányítóknak egyszerre kell költséget csökkenteniük és kapacitást növelniük.

Magyarország speciális helyzete

Magyarországon volt először Európában teljesen, 24 órában szabad útvonalú légtér, ami azt jelenti, hogy a felhasználók a légtéren belül szabadon tervezhetnek egy meghatározott belépési pont és egy meghatározott kilépési pont között. Ez azonban nagyon megnövelte az igényeket és leterhelte a légtér forgalmát, miközben az irányítás nem volt képes tartani ezt az ütemet a munkavállalók párhuzamos képzésével. A német Karlsruhe mellett továbbra is Budapest az egyik neuralgikus pontja az európai irányításnak a nagy terhelés és a létszámhiány miatt. Ráadásul nemcsak az irányítóknál létszámhiányos, hanem például a pilótahiány is akut.