Versenyfelügyeleti eljárás a Lidl ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ismét versenyfelügyeleti eljárást indított a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. ellen, mivel a vállalat állítása szerint megtévesztő piacelsőségi állításokat tett közzé.

A Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., amely országszerte körülbelül 200 áruházat üzemeltet, a GVH által 2023. július 1-je óta működtetett online Árfigyelőre hivatkozva állította, hogy termékkínálata általánosságban a legolcsóbb lehet. A GVH szerint a vállalat 2023. november 4-től kezdődően használt kereskedelmi kommunikációjában "Lidl: az alacsony árak bajnoka" kifejezést alkalmazva sugallhatta, hogy árai minden más magyarországi áruházlánchoz képest a legkedvezőbbek.

A versenyhatóság hangsúlyozza, hogy a piacvezető pozícióra utaló állítások jelentősége nagy a fogyasztók számára, mivel ezek az áruk és szolgáltatások árának, minőségének és megbízhatóságának lényeges mutatói. A GVH Versenytanácsa és a bírósági gyakorlat szerint ilyen állításokat csak akkor szabad tenni, ha a vállalkozás rendelkezik az állítást alátámasztó objektív és megalapozó adatokkal.

A GVH szerint az Árfigyelőben található adatok önkényes felhasználása a kereskedelmi kommunikáció során félrevezetheti a vásárlókat és hátrányosan befolyásolhatja döntéseiket, ezért kiemelt figyelmet fordítanak az ilyen típusú kampányokra.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása önmagában nem jelenti azt, hogy a Lidl valóban elkövette a jogsértést. Az eljárás célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértések bizonyítása. Az eljárás lefolytatására rendelkezésre álló idő három hónap, amely indokolt esetben kétszer, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít be.

A Lidl egyébként nem először találja magát szemben a GVH-val, hasonló üzenetek miatt már meg is büntették őket: korábban megtévesztően kommunikálták, hogy ők a legolcsóbb üzletlánc, ezért 90 milliós bírságot kaptak. A cég akkor a reakciójában nem kifogásolta a bírságot, ugyanakkor emlékeztetett: az Árfigyelő napi kosara több hónapban átlagosan, a termékek egységára alapján náluk volt a legolcsóbb.

A Lidl Magyarország a versenyfelügyeleti eljárással kapcsolatban kiadott közleményében hangsúlyozta, hogy együttműködnek a hatóságokkal és álláspontjuk szerint jogszerűen jártak el. A vállalat szerint kampányukat a GVH által üzemeltetett, mindenki számára elérhető adatbázis adataira építették, az összehasonlítás szempontjai tisztességesek, objektívek és megismerhetőek voltak, és az árfigyelő célja az volt, hogy a fogyasztók a kiskereskedők árait összehasonlíthassák, amit kampányuk is szolgált.