Légitársaságok késései és járattörlései – Utasok ragadtak a reptereken

Dubajban, Korfun vagy éppen Rómában százak maradtak tájékoztatás és ellátás nélkül a reptereken, a légitársaságok tömeges késései és járattörlései miatt. Az Index olvasóinak levelei szerint hosszú órákat kell várakozniuk étlen-szomjan, a Fővárosi kormányhivatal pedig tájékoztatót adott ki a légiutasok jogairól.

Dubaj, Korfu és Róma csak néhány példa azokra a helyszínekre, ahol a Wizz Air járatainak kimaradása vagy hosszú késése miatt utasok ragadtak. Az Index szerkesztőségébe érkezett panaszok szerint a légitársaság nem nyújtott kellő tájékoztatást és ellátást az érintetteknek. Egyesek még vasárnap délben is várták a szombat esti járatukat, míg mások Dubajban rekedtek egy törölt járat miatt. A Wizz Air szerint a hétfő esti járat kedd este indulna, de a Flightradar adatai szerint csak szerdán. Korfuról Budapestre tartó utasok is hasonló helyzetben találták magukat, ahol a gépük többszöri halasztás után sem szállt fel.

A Sun Express egyik járata is komoly késéssel indult, ahol várandós nők, idősek és kisbabák vártak étlen-szomjan, és a rendőrséget is a helyszínre hívták a dühös tömeg miatt.

Az európai jogszabályok értelmében a légitársaságoknak három órát meghaladó késés, járattörlés és túlkönyvelés esetén kártérítést kell fizetniük. A Fővárosi kormányhivatal szerint járattörlésnél az utasok választhatnak a vételár visszatérítése és az átfoglalás között. Az átfoglalást választó utasoknak ételt, frissítőket és szükség esetén szállást kell biztosítani. Ha a késés nem rendkívüli körülmények miatt következik be, akkor az utasok 250, 400 vagy 600 eurós kártalanításra lehetnek jogosultak. Ha a gép indulása több mint 5 órát késik, a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését. Rendkívüli körülmények közé tartoznak például a veszélyes időjárási viszonyok vagy a légiforgalmi irányítási döntések.

Ha a légitársaság nem tud eleget tenni az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségének, az utasoknak számlát kell kérniük a felmerült költségekről, és a légitársaságtól kérhetik azok megtérítését. Jelentős késés vagy járattörlés esetén az utasok jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra, ha rendkívüli körülmények nem állnak fenn. A légitársaságok kötelesek tájékoztatni az utasokat a jogaikról, és ha nem kapnak választ, a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik jogaik érvényesítését.