Nagyfater elszabadult Hollywoodban, és mindenki az ő filmjére kíváncsi

Mi a közös a Megfojtott virágokban, a Furiosában és a Megalopolisban? Két dolog: mindegyiket filmrajongók ezrei várták óriási lelkesedéssel, és mindegyiket nyolcvanhoz közelítő vagy afölötti rendező készítette.

Az idei Oscar-gála és a cannes-i filmfesztivál néhány fontos amerikai filmjén végigtekintve láthatjuk, hogy a Megfojtott virágok, a Napóleon, a Furiosa és a Megalopolis között első pillantásra nincs sok közös pont, mégis hasonlítanak abban, hogy kifejezetten idős rendező dolgozott rajtuk. E négy film rendezője, vagyis Martin Scorsese, Ridley Scott, George Miller és Francis Ford Coppola átlagéletkora a cikk írásának pillanatában 82,75 év.

Az elmúlt évben új filmmel jelentkezett a nyolcvannyolc éves Woody Allen és a kilencvenéves Roman Polanski, valamint jelenleg is forgat a sztárrendezők korelnöke, a kilencvenötödik életévét taposó Clint Eastwood.

François Truffaut az ötvenes években, az új hullám zászlóbontása előtt a papa mozijának nevezte és idejétmúltnak találta az idősebb francia rendezők munkáit. Ma viszont a nagypapa mozijától várjuk a legemlékezetesebb moziélményeket.

Nyolcvan felett napi egy pohár vörösbor és évi két film

A nagyszabású, százmillió dolláros összegekből készülő hollywoodi filmek, mint a Furiosa és a Gladiátor második része, látványos és bonyolult koreográfiájú akciójeleneteket, több száz statiszta munkáját, valamint rengeteg analóg és digitális speciális effektust igényelnek.

Ridley Scott és George Miller esetében a rendezői feladat kivételes állóképességet igénylő, fizikai munka. A Hollywood Reporter filmes szaklap 2016-os rendezői kerekasztalán Ridley Scott munkabírása és állóképessége volt a téma, amire ő azt válaszolta, hogy szeret jókat enni és meginni minden nap egy pohár vörösbort, valamint jógázni is szokott.

Martin Scorsese a nagyszabású látványfilmek és a csendesebb, szerzői darabok között lavírozik, és élő klasszikusként kivételes helyet őriz Hollywoodban. Ő is egyszerre dolgozik további filmeken és tévésorozatokon.

Senki nem snittel úgy, mint nagypapa

Az új-hollywoodi korszak rendezői, mint Steven Spielberg, megreformálták a hollywoodi filmgyártást, és olyan filmnyelvet dolgoztak ki, ami még ma is érvényes. Spielberg műfajhasználat szempontjából konzervatívnak tekinthető, de formai értelemben abszolút újító.

Francis Ford Coppola, aki A keresztapa és annak első folytatása miatt a hetvenes évek első felében az új amerikai film koronázatlan királyaként tisztelt, karrierje a következő évtizedben egyre lomhábban haladt előre. Idei nagy visszatérését, a Megalopolist saját zsebből fizette, és a hosszú évek alatt elkészült film máris megosztja a nézőket.

Harminc alatt annyian rendeznek, mint hetvenöt felett

Stephen Follows statisztikai módszerekre építő kutatása szerint a hollywoodi rendezők átlagéletkora emelkedik. 1995-ben az év száz legnézettebb hollywoodi filmjének rendezői átlagosan 43 évesek és kilenc hónaposak voltak, 2014-ben már 49 évesek és kilenc hónaposak.

A női rendezők több területen is fokozatosan egyre jobb pozíciókat vívtak ki maguknak Hollywoodban, ám általánosságban az a helyzet, hogy az évtizedek alatt megcsontosodott filmipari trendek nehezen változnak. A női rendezők sokkal nagyobb arányban kapnak lehetőséget az első filmjük elkészítésére, mint a másodikra vagy a harmadikra.