Birodalmak épülhetnek fel Magyarországon pár év alatt

Az új generációt sokkal inkább motiválja, hogy az elődök által létrehozott vállalkozásokat kivigye a nemzetközi piacokra – mondta az Economxnak Rózsai Rezső, a KPMG vezérigazgatója. A sikeres cégépítéshez nem kellenek évtizedek, látott már példát arra, hogy pár éven belül birodalmat épített egy vállalkozó.

A magyar gazdaság a rendszerváltás óta jelentősen átalakult, a külföldi cégek befektetései révén növekedett a termelékenység, új munkahelyek jöttek létre és a technológia modernizálódott. Azonban a magyar vállalkozásoknak is egyre nagyobb szerep jut a nemzetközi piacokon. Rózsai Rezső kiemelte, hogy Magyarország logisztikai adottságai páratlanok, ami kedvező alapot jelent a hazai cégek nemzetközi expanziójának. Egy kreatív, innovatív termék alapján pár év alatt exportképes aranybányává válhat egy vállalat.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint több exportképes kisvállalatra és külföldi befektetésre van szükség, hogy javuljon a profitegyenleg, amely jelenleg negatív: a külföldi cégek több profitot termelnek Magyarországon, mint amennyit a magyar cégek külföldön.

Kifektetésben jól teljesítünk a régióban

Rózsai Rezső szerint Magyarország GDP arányosan szinte fej-fej mellett halad Csehországgal a kifektetésekben, a magyar GDP 20 százalékát teszik ki a külföldi tőkebefektetések. Egy kisebb országban, mint Magyarország, nagyobb jelentőséggel bír a kifektetés, mint egy nagyobb belső piaccal rendelkező országban, például Lengyelországban.

A hazánkba irányuló külföldi közvetlentőke-befektetés a GDP 60 százalék körül mozog, ami magasnak mondható. A KSH szerint a 2008 és 2014 közötti időszakban jelentősen emelkedett az FDI állomány, majd 2019-ig fokozatosan csökkent. A Covid19-járvány vethetett véget a gazdasági teljesítmény kiemelkedő bővülésének, ami az FDI állomány növekedésével együtt az FDI-GDP arány emelkedését okozta.

Birodalmak épülnek fel pár év alatt

Rózsai Rezső szerint a nagy sikerekhez nem kell 15-20 év, volt olyan ügyfele, aki egy piaci rés gyors felismerésével nyitott Magyarországon technológiai vállalkozást, és 4-5 év alatt birodalmat épített belőle. A siker kulcsa a gyors tőkebevonás és a közép-európai piacokra való sikeres kilépés volt.

Kiviszik a családi vállalkozást a nemzetközi színtérre

Az új generáció tagjai már külföldre terveznek, sokan közülük külföldi egyetemeken szereztek diplomát, így nyitottabbak a nemzetközi piacokra. Rózsai Rezső szerint ezek a fiatalok jól beszélnek idegen nyelveket, világot láttak, és képesek sikeresen navigálni a globális gazdasági térben. A generációváltás során a cégvezetők három lehetőség közül választhatnak: a család tulajdonában marad a vállalkozás, a céget értékesítik, vagy a menedzsment és a tulajdonlás szétválasztása történik.

Afrika és Ázsia egyre vonzóbb célpont

Rózsai szerint az EU dominál a magyar tőkekiviteli célországok között, de Afrika és Ázsia is izgalmas területek lehetnek a jövőbeli befektetések szempontjából. Kína már jelentős tőkebefektetéseket visz Afrikába, és Magyarország számára is vannak lehetőségek ezen a piacon. Fontos az exportképes hazai bajnok cégek kinevelése és támogatása, amely vállalatok a hosszú távú versenyképesség kulcsai lehetnek.