Olcsó vodka helyett Gucci papucs, Csehov visszanéz a múltból

Számos család életében előfordul, hogy megváltozik az anyagi helyzet és ezáltal életkörülmény. Ha negatív irányba fordul, az az emberi kapcsolatokat is befolyásolhatja. A folyamatos feszültségek és kétségbeesettség közben a legnehezebb igazán összetartani, de mégis van, akiknek sikerül. Így tesz a Három és fél nővér Kisvárdán, a színházi találkozón.

Elképzelhetetlen fájdalom, amikor három testvér közül a legfiatalabb hal meg először, ráadásul évekkel később ugyanazon a napon, amikor az apjuk, és pont a névnapján. A Magyar Színházak 36. Kisvárdai Fesztiváljának egyik helyszíne, a Zsinagóga színültig telt nézőkkel és drámával. Selmeczi Bea négyszereplős drámáját Telihay Péter állította színpadra a Ferencvárosi Pinceszínházban, most pedig versenyelőadásként vettek részt Kisvárdán. Csehov Három Nővér című darabjának folytatása nem egy könnyen emészthető mű, és nem is a felhőtlen szórakozást szolgálja.

Rengeteg év, rengeteg konfliktus

Egy előadás sikere és minősége sok tényezőtől függ. A Három és fél nővér szinte mindennel meg lehetünk elégedve, mégsem jön át minden, ami a színpadon történik. A kétórás darab három nővér és sógornőjük életének alakulását mutatja be négy korszakban.

Ahol Csehov befejezte, Selmeczi onnan folytatja az első jelenetekkel, később bepillantást nyerhetünk abba, hogyan alakul az orosz nők élete a 10-es években, a 60-as években és a kétezres évek elején.

Az előadás nehezen indul, mint robogó a tükörjégen. Az első húsz percben kifejezetten dolgozni kell azon, hogy ne csukódjon le a szemünk. Az első felvonás vége felé javul a helyzet, a második felvonás pedig szintén hullámokban, de jóval élvezhetőbb.

A színésznőket szerencsésre remekül hozzák karaktereiket. Olgát Járó Zsuzsa alakítja, Mása szerepében Herczeg Adrienn, Irinát Varga Lili formálja meg felejthetetlenül – míg Natasát, a tiszteletbeli testvért Tarr Judit.

Nővére ölében halt meg

Céltudatos és férfias jellemvonásokat viselő nővérei mellett Irina a legtündéribb lány. A jólelkű fiatal tragédiája a leghatásosabb történeti szál. Katonák megerőszakolják, teherbe is esik, de még születése előtt elveszti babáját. Soha többé nem alakít ki kapcsolatot férfival. Míg két testvére és sógornője kitör a nyomorból, ő ott marad a Prozorov-házban. A történet utolsó fejezetében legfiatalabbként nagyon beteg, amikor tehetősebb, már máshol élő testvérei meglátogatják, ő pedig pont aznap hal meg. Ez a nap pedig nem más, mint a névnapja, az apja pedig szintén ugyanezen a napon hunyt el – évekkel korábban.

Minden idősík ugyanezen a napon játszódik – több tízéves különbségekkel. A smink és a színésznők haja és parókája tökéletes, ízléses és szép, a ruhák pedig remekül passzolnak a karakterekhez, szinte díszletszerűvé válnak az előadáshoz. Natasa utolsó ruhája például olyan látványos, hogy aligha felejtjük el.

Rengeteg év, több politikai korszak, sok-sok konfliktus kerül terítékre, a négy nő azonban a rendszer nehézségeinek ellenére is egymásba kapaszkodva vészeli át a gondokat, vagy közösen örülnek, hogyha jobban megy – egészen addig, míg húguk végleg le nem hunyja a szemét.