Volánbusz 20 elektromos autóbusz beszerzésére kapott támogatást

A Volánbusz Közlekedési Zrt. és a Mobiliti Volánbusz Kft. konzorciuma 20 elektromos autóbusz beszerzésére nyert 100 százalékos támogatást, amelyek évente 855 tonna szén-dioxid-kibocsájtást takaríthatnak meg.

A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által meghirdetett pályázaton a Volánbusz konzorciuma nyerte el a támogatást, amelynek keretében a járművek hat településen (Balatonfüred, Hajdúszoboszló, Keszthely, Komárom, Komló, Tata) lesznek személyszállítási közszolgálatban. A tervek szerint az autóbuszok már az év végétől forgalomba állnak.

A konzorcium emellett 80 százalékos támogatást nyert a publikus elektromos autóbusz-töltő infrastruktúra kialakítására is. A 25 ezer fő alatti városokban történő elektromos meghajtású személyszállítási járművek beszerzésére és a hozzájuk kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítésére kiírt pályázatra a Volánbusz vezette konzorcium nyújthatott be egyedi támogatási kérelmet.

Az akkumulátoros elektromos autóbuszok 20 dízelmeghajtású járművet váltanak fel, és az autóbuszok forgalomba állását követően éves szinten összesen 855 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítása várható.

A Zöld Busz program keretében történő elektromos autóbuszok forgalomba állításával a nagyvárosi levegőszennyezés és zajterhelés mérséklődik. Az ügynökség kiemelte, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentése nélkül nem védhető meg eredményesen a környezet, és Magyarország nem tudná teljesíteni klímavállalásait.

A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program legújabb beruházásainak megvalósításához szükséges 4,43 milliárd forintos támogatást az Energiaügyi Minisztérium biztosította.

Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára szerint egy párhuzamosan futó projekt keretében a Klebelsberg Központ 1,91 milliárd forint forrást nyert el, amelynek köszönhetően 29 településen félszáz elektromos iskolabusz szállíthatja majd a diákokat 2027 áprilisától.

Mészáros Virág, a HUMDA vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a zöldátállásra minden településtípuson szükség van, és a projekt csak akkor lehet igazán sikeres, ha a 25 ezer lakos feletti és alatti városokban is csökkenteni tudják a mobilitási szektor szén-dioxid-kibocsátását.