Járatkésés és kártérítés: Jogok és kötelezettségek

Még mindig kevesen vannak tisztában azzal, hogy két órát meghaladó járatkésés esetén az uniós jogszabályok értelmében kártérítésre jogosultak a légitársaságtól, amelynek összege akár 600 eurót is meghaladhat, illetve járattörléskor további szolgáltatásokat is igénybe kell venniük.

Komoly csalódást okozhat, ha a várt utazás helyett órákat kell várakozni a repülőtéren, vagy ha törlik a járatot. Legutóbb az Eurowings Stuttgartból Budapestre tartó járata háromórás késéssel érkezett meg, és a résidő miatt nem tudott időben elindulni. A járat eredetileg 16.05-kor szállt volna fel, de csak este fél 9 után indult el a Liszt Ferenc repülőtérről. A dühös utasok egy része végül nem utazott el, és Budapesten nézte meg a skót-magyar meccset. Egy másik légitársaság dortmundi járata is kétórás késéssel indult, az utasok közül sokan a magyar válogatott kölni Eb-meccsére tartottak. A gép másfél órás késéssel érkezett meg Dortmundba, az utasokat pedig busszal szállították a helyszínre. A Ryanair Barcelonából Budapestre tartó járatának utasai még nagyobb problémával szembesültek, mivel az eredeti és a mentesítő járatot is törölték, így több mint 24 órát kellett várakozniuk Barcelonában.

Az uniós rendelet (261/2004/EK) szerint a légitársaságok kötelezettségei közé tartozik a kártalanítás és az ingyenes szolgáltatások biztosítása késés, beszállás megtagadása vagy járattörlés esetén. Az utasok étel- és italfogyasztást is igényelhetnek, ha késik a járatuk.

A rendelet az Európai Unió tagállamaira vonatkozik, ha az unióból indul a repülő, és az Európai Gazdasági Térségbe regisztrált légitársaságokra, ha az unión kívülről indulnak. Izland, Norvégia és Svájc is beletartozik ebbe a körbe. Ha az utasokat 14 nappal korábban értesítették a járat törléséről, a légitársaságnak nincs kártérítési felelőssége, de a jegyár visszatérítésére jogosultak az utasok. A kártérítés mértéke a repülési távolságtól függően változik: 250 euró 1500 kilométeres vagy rövidebb, 400 euró 1500 és 3500 kilométer közötti, és 600 euró 3500 kilométernél hosszabb repülőutakra.

Vis maior esetén, például előre nem látható időjárási körülmények miatt, a légitársaság mentesül a kártalanítás alól, de műszaki hibára nem hivatkozhat. A négy órát meghaladó késés esetén az utasoknak étkezési kupont vagy frissítőt kell biztosítani, és ha este indulna a járat, szállodai elhelyezésről és a szállásra való szállításról is gondoskodniuk kell.

A SunExpress Antalyába induló járata technikai meghibásodás miatt utasok nélkül indult el Budapestről, mivel a fedélzeten nem működött az utastájékoztató bemondó rendszer. Az utasokat végül másnap hajnalban szállították el Antalyába.

A résidő fogalmát a légitársaságok többféle értelemben használják. Az Eurocontrol által kiadott résidők a légiforgalmi irányítók terhelésének csökkentésére szolgálnak, míg a repülőtéri résidőket a HungaroControl koordinációs csoportja osztja szét a magyar reptér érkező és induló járatait üzemeltető légitársaságok között. A történeti résidők pedig az előző év azonos menetrendi időszakában rendszeresen és az előírásokat betartva üzemeltetett járatokhoz kapcsolódnak.

A Wizz Air és a Ryanair esetében a késések egy része technikai problémákra és a flotta csökkentett kapacitására vezethető vissza. A Wizz Airnél a GTF-hajtóművek cseréje miatt csökkent a kapacitás, míg a Ryanair a Boeing 737 MAX 8200-as gépek késedelmes szállítása miatt kényszerült járatritkításra.

Az utasok jogai között szerepel a kártérítés, az ellátás és a szállodai elhelyezés, amelyeket a légitársaságoknak biztosítaniuk kell a késés mértékétől függően. A Ryanair és a Wizz Air esetében is hasonló szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint étkezési kuponok, telefonhívások, szállodai elhelyezés és transzferszolgáltatás.