Kötelező akciózás kivezetése

Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a kötelező akciózás július 1-től történő kivezetését, amelyet a kormánnyal való együttműködés keretében az infláció leszorítására tett intézkedések részeként értékelnek.

A kereskedők szerint a kötelező akciózás megszüntetése pozitív hatással lesz a piacra. Ezzel a lépéssel a fogyasztók is jobban járnak, mivel a kiskereskedők a fogyasztói igényekhez és elvárásokhoz jobban igazodó akciókat indíthatnak, amelyek fokozzák a versenyt a piacon. Emellett a hazai beszállítók számára is kedvezőbbé válik a helyzet, mivel a termékpályák stabilizálódása révén hosszú távú együttműködési lehetőségek nyílhatnak meg a kiskereskedőkkel.

Az árcsökkentések nem tűnnek el, de a kiskereskedőknek lehetőségük nyílik arra, hogy más, a fogyasztók számára fontosabb termékkategóriákban alkalmazzanak akciókat. Ezáltal a hangsúlyt a fogyasztók igényeihez jobban igazodó területekre helyezhetik.

Az inflációs csata részeként a kormány leszorította az inflációt, ezért 2024. július 1-jétől megszűnik a kötelező akciózás. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a kötelező akciózással a kormány letörte, majd alacsony szintre szorította a „háborús inflációt”. Az intézkedés elérte célját, így azt július 1-jétől kivezetik, ugyanakkor a kormány a kiskereskedelmi árverseny fenntartása, élénkítése érdekében továbbra is működteti az online árfigyelő rendszert.

A minisztérium tájékoztatása szerint a kötelező akciózás rendszerét a kormány a háború és az elhibázott szankciók okozta inflációssokk leküzdése, a családok és a nyugdíjasok védelme érdekében 2023. július 1-jén vezette be, és novemberben hosszabbította meg. 2023 augusztusában a kötelező akciózás mértékét a kormány másfélszeresére növelte, továbbá jelentősen kibővítette az érintett termékkört. A rendelkezés értelmében a kötelező akciózás mértéke 20 termékcsoport esetében – az akciózást megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest – 10-ről legalább 15 százalékra emelkedett, és a kötelező akciózási szabályokat kiterjesztették a korábbi nyolc árstopos termékfajtára is. Összesen húsz termékkörre vonatkozott, amelyeken belül egy termék árát kellett egy hétig 10 százalékkal olcsóbban adni az azt megelőző egy hónapban alkalmazott legalacsonyabb árnál.