Kína és az EU kereskedelmi konfliktusa: tárgyalások kezdődnek

Hosszú ideje tartó feszültség után tárgyalóasztalhoz ülnek a kínai és az Európai Unió tisztviselői, hogy megvitassák a kínai elektromos autókra kivetett védővámokat, amelyek mindkét fél kereskedelmi érdekeit fenyegetik.

Valdis Dombrovskis uniós biztos és Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter szombati telefonbeszélgetése után derült ki, hogy az Európai Unió és Kína hajlandó tárgyalásokat indítani a protekcionista szabályozások kapcsán, amelyek kiváltották Kína felháborodását. Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben szubvencióellenes vizsgálatot indított Kína ellen, mivel állításuk szerint az olcsó kínai elektromos autók elárasztják az uniós piacot, leszorítják az árakat és hátrányos helyzetbe hozzák az európai kereskedőket. A vizsgálat eredményeként a bizottság június 12-én bejelentette az ideiglenes védővámok kivetését, amelyek mértéke akár a 38,1%-ot is elérheti, és július 4-től lépnek érvénybe.

Peking szerint az EU állításai alaptalanok, és elektromos autóik sikere nem az állami támogatásoknak köszönhető. A kínai kereskedelmi minisztérium erősen kritizálta az EU dömpingellenes vizsgálatát, és válaszul vám kivetésével fenyegetőzött az importált uniós árukra, köztük a sertéshasra és a konyakra. Emellett azzal is fenyegetőztek, hogy pert indítanak a Kereskedelmi Világszervezetnél, ha nem veszik figyelembe fellebbezéseiket.

A feszült viszonyban áttörést jelentett, hogy a felek megállapodtak abban, hogy tárgyalásokat folytatnak a javasolt vámokról és a szubvenciós támogatások megszüntetéséről. Robert Habeck, Németország alkancellár-helyettese és gazdasági és klímaügyi minisztere, aki a hétvégi találkozón vett részt Kínában, meglepő fejleménynek nevezte a tárgyalásokat. Johanna Bernsel, az Európai Bizottság szóvivője megerősítette, hogy a héten technikai tárgyalások lesznek Brüsszelben az említett vámok kapcsán.

A TotalCar szakértője, Csernátony Csaba szerint az ideiglenes vámok jelentős áremelkedést okozhatnak, például a SAIC Motor esetében közel 50 százalékkal nőhet az elektromos autók ára az Unióban. Emellett a kínai autók harmadik legnagyobb exportpiaca az EU, és az európai autógyártás szorosan függ a kínai akkumulátorgyártástól, így a vámok az uniós gyártókat is érinthetik. A szakértő szerint Európa kiszolgáltatottabb helyzetben lehet, mint Kína, és egy esetleges kereskedelmi háború senkinek sem áll érdekében.

A tárgyalások megkezdése pozitív fejlemény, de a vámok novemberi véglegesítéséig kérdéses, hogy milyen eredményeket lehet elérni. A TotalCar munkatársa szerint a tarifák mérséklése és finomhangolása lehet szükséges a kereskedelmi viszony javítása érdekében. Az elektromos autóipar globális növekedése továbbra is töretlen, és az olcsóbb kínai autók megjelenése arra ösztönzi az uniós gyártókat, hogy bővítsék az alacsonyabb áron beszerezhető termékeik kínálatát.

Magyarország szempontjából Gulyás Gergely kancelláriaminiszter szerint a büntetővámok nem észszerű piacvédelmi intézkedések, és a kormányzatnak nincs pontos képe arról, hogy ez mennyiben érintheti a magyar gazdaságot. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a magyar ipar teljesítménye az európai és a hazai autóipar teljesítményétől függ. Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter hangsúlyozta, hogy Kína fontos kereskedelmi és gazdasági partner, és az EU-Kína kapcsolatokban a konstruktív párbeszéd fontos. Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Zrt. kutatási igazgatója szerint a védővámok hatása nehéz megjósolni, és gyakran kijátszhatók, így Magyarország is profitálhat a helyzetből, ha kedvező üzleti feltételeket kínál.