Az új autók egyre nehezebbek, és a német lakásárak tovább csökkennek

Németországban egyre ritkábban találkozhatunk egy tonna alatti tömegű új autókkal, miközben a lakásárak is további csökkenést mutatnak. A Mitsubishi Mirage/Star és a Suzuki Ignis maradtak az egyetlen könnyűsúlyú modellek, míg a lakóingatlanok árai átlagosan 5,7 százalékkal estek.

Az új autók tömege jelentősen növekedett az elmúlt évek során Németországban. A KBA legfrissebb statisztikái szerint 2023-ban már csak két modellsorozat maradt, amelyek súlya egy tonna alatt van: a Mitsubishi Mirage/Star 954 kilogrammal és a Suzuki Ignis 971 kilogrammal. Ez jelentős csökkenés a tíz évvel ezelőtti tizenöt modellhez képest. A járművek tömege a felszereltségtől és a motortól függően változhat, így gyakran meghaladják az egy tonnát.

A nehéz járművek között a Cadillac Escalade, a Mercedes Maybach és az Ineos Grenadier található, amelyek tömege meghaladja a három tonnát, és Németországban is ritkának számítanak. Az új autók átlagos súlya 2023-ban 1696 kilogramm volt, ami jelentős növekedés a 2013-as 1475 kilogrammos átlaghoz képest. A kisautók kevésbé vonzóak a gyártók számára, míg a SUV-k és terepjárók népszerűsége, valamint a biztonsági és kényelmi funkciók növekvő használata hozzájárul a tömegnövekedéshez. Az elektromos autók és hibridek akkumulátorai és villanymotorjai szintén jelentős súlyt képviselnek.

A lakóingatlanok piacán a német lakásárak az idei év első negyedévében tovább csökkentek, átlagosan 5,7 százalékkal az előző év azonos időszakához képest. A magas finanszírozási és építési költségek nyomást gyakorolnak a piacra, és a tavalyi év során 8,4 százalékkal csökkentek az árak, ami a 2000-es kezdete óta a legnagyobb visszaesés. Elemzők szerint az év hátralévő részében további 2%-os csökkenés várható. Az LBBW közgazdásza, Martin Gueth szerint azonban van remény a csökkenés megállására, különösen a saját célra vásárlók piacra való visszatérésével és a központi bankok enyhítő monetáris politikájával.