Ez az áruházlánc egymaga értékesíti a teljes magyar bortermelés közel tizedét

Nincs könnyű helyzetben az európai borágazat, a csökkenő borfogyasztás és az újvilági borok térnyerése miatt, ami különösen Magyarországot érinti. A klímaváltozás hatásai és a szőlőtermelés ökológiai határainak észak felé tolódása új kihívások elé állítja a borászatokat. A Lidl áruházlánc azonban jelentős szerepet játszik a magyar borok értékesítésében és nemzetközi népszerűsítésében.

Az európai borágazat nehézségei között említést érdemel a borfogyasztás csökkenése és az újvilági borok egyre erősödő versenye. A klímaváltozás hatásai szintén jelentős változásokat hoznak, például a szőlőtermelés ökológiai határainak észak felé tolódását. Magyarországon a boreladások mennyiségben és értékesítési árakban emelkedtek, azonban a borexport mennyisége 17 százalékkal, értékben pedig 11 százalékkal csökkent. A Lidl áruházlánc az elmúlt években 17 országba juttatta el a magyar palackos borokat, és a hazai piacon is jelentős forgalmazóvá vált. Az elmúlt 10 évben 200 millió palack magyar bort értékesített, amellyel 90 milliárd forint realizálódott a beszállítóknál.

A világ borpiacain túltermelés tapasztalható, ami a folyamatos fogyasztáscsökkenéssel együtt problémát jelent. A 2023-as világ borfogyasztását 221 millió hektoliterre becsülték, ami 2,6%-kal kevesebb, mint az előző évben. A szőlőültetvények nagysága is csökkent, Magyarországon pedig a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa kutatása szerint jelentős csökkenést tapasztaltak a borfogyasztók száma és fogyasztási intenzitása terén.

A globális bortermelés felét Franciaország, Olaszország és Spanyolország adja, de az újvilági országok is jelentős szereplőkké váltak. Magyarország a világ 16. legnagyobb bortermelője, és a klímaváltozás különösen érzékenyen érinti a borászatokat. A magyar szőlősgazdák számára a csapadékhiány miatt a Kunsági borvidék gazdái kerülhetnek bajba, míg például Villányban pozitív folyamatokat is elindíthat a felmelegedés.

A Lidl Magyarország kiemelt szerepet vállal a magyar borok értékesítésében és nemzetközi népszerűsítésében. Az elmúlt 10 év alatt 200 millió palack hazai bort értékesített, és a „Lidl a magyar beszállítókért” program részeként támogatja a hazai borászatokat. A Lidl hálózatán keresztül Németországba, Csehországba, az Egyesült Királyságba és Lengyelországba jut el a legtöbb hazai bor.

Az áruházlánc a polcokra kerülő borokat alapos mérlegelés után választja ki, és a szortimentben a neves hazai, valamint a kisebb családi- és kézműves pincészetek termékei is megtalálhatók. A magyar fogyasztók körében az illatos borok, a könnyed rozék, a gyöngyöző- és habzóborok, valamint a pezsgők népszerűek. A Lidl sajátmárkás termékei nemzetközi megmérettetésben is szép eredményeket érnek el.