Terítéken Palvin Barbara és a kelet-európai szépség

Eredetiség és őszinteség keveredik a csilli-villi világba. 2024. október 6-ig látogatható a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ vadiúj divatfotó-kiállítása, a Kelet-európai szépség, amely elsősorban magyar és kelet-európai fotográfusok divatfotóiból és művészeti projektjeiből áll össze.

Kelet-európainak lenni életérzés: a mozzanatok, motívumok, az ismerős anyagok, szagok és a látvány mind-mind a vérünkben van, ha tetszik, ha nem. A közös értékek és eszmék összekötnek bennünket a többi kelet-európai néppel, még ha a beszélt nyelveink nem is, a vizuális nyelvünk rengeteg kollektív elemet tartalmaz. A kelet-európai jegyek esztétikummá állnak össze, ami felveti a kérdést: marketingfogás vagy tartalommal bíró jelenség a kelet-európai esztétikum?

A divatipar kivételes és exkluzív világában a csillogás és luxus áll a középpontban, de a divat lényege, hogy elhitesse velünk: szeretnénk ebben a világban élni. Az elmúlt években egyre több trend született, amely a kelet-európai életérzést igyekszik belecsempészni a divatiparba. Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements X Svmoscow Communist együttműködésében tervezett sarló-kalapácsos pulcsiban jelent meg, ami internetes szenzációt váltott ki, és új divathullámot vizionáló cikkek jelentek meg a „kelet-európai esztétika”, „keleti blokk” „új kelet”, „posztszovjet” kifejezésekkel.

Kritikus hangvétel

A kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma nő, a szerzők számára pedig a kiindulópontot többnyire a Vetements és a Balenciaga divatmárkák kreatív igazgatója, a grúz származású Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti. A nemzetközi sajtóban megjelent kritikák, vélemények és összehasonlítások kérdéseket vetnek fel: mennyire érthették meg – vagy értették félre –, hogy mit is jelent a „kelet-európai esztétika”?

A magyar és a régióbeli fotográfusok új vizuális nyelv lehetőségét vélik felfedezni a turbulens közbeszédnek hála. A Capa Központ kiállítása választ keres a kérdésekre, hogy vajon Kim Kardashian sarló-kalapácsos pulcsivillantása csupán egy fricska volt, vagy az egykori keleti blokk hozzá tudni adni valamilyen esszenciálisan kelet-európai minőséget a divat világához.

Kérdésekre válaszok

A tizenhét fotográfiai projektből álló tárlat megmagyarázza, miből tevődik össze a kelet-európai esztétika, melyek a főbb jellemzői, és milyen jelentéseket kaphat a nemzetközi művészeti, fotográfiai és divatszíntéren. A kiállítótér egyik felében magyar fotográfusok mutatják be a szakmáról és a „kelet-európai esztétikáról” alkotott elképzeléseiket, míg a tér másik felében szakemberek alkotnak véleményt a témáról különböző művek bemutatásán keresztül.

Tombor Zoltán Hazafelé című sorozata a nosztalgia, a divatfotó és a családi képalkotás, a férj-feleség viszonyt bemutató szeretetvezérelt fotográfiát adja át, melyeken Palvin Barbara és a fotós felesége, Tombor Nelli is felbukkan. Ladocsi András a testtel és a testképpel foglalkozik, Martin Wanda alkotásain a festői romantikus esztétika keveredik a zenei szubkultúrák stíluselemeivel. Éder Krisztián New Yorkban él, de Sopronban készült fényképein a kelet-európai esztétika saját motivációval és személyes elköteleződéssel jelenik meg.

A Kelet-európai szépség című kiállítás 2024. október 6-ig látogatható a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.