Irina: A bántalmazó kapcsolatok árnyékában

Az Irina néven alkotó Nagy Edina a Telekom Electronic Beats Szelektor tehetségkutató versenyén diadalmaskodott, ahol a Ki tudja ez melyik kerület című dallal hívta fel magára a figyelmet. A díjazott művész korábbi traumáit és élményeit örökítette meg a Dohányozni tilos című albumán, amely egy terápiás folyamat részeként született meg.

Idén harmadszor is kiválasztották a Telekom Electronic Beats Szelektor tehetségkutató versenyén a legjobb 34 dalt több mint 1000 beadott felvétel közül, amelyek egy válogatáslemezen kaptak helyet. A fődíjat ez alkalommal Nagy Edina, művésznevén Irina érdemelte ki, aki korábban már kiadott egy albumot Dohányozni tilos címmel, melankolikus lo-fi dalokkal. A Szelektor versenyen a Ki tudja ez melyik kerület című, pörgősebb hangvételű dalával nyert, amelyben a Solére néven ismert Szigeti Zsófi és OIEE, azaz Kocsis Bence is közreműködött a hangzás kialakításában.

Irina már fiatal korában elkezdett zenélni, először gitározott, majd megismerkedett a lo-fi műfajjal. A művészet iránti nyitottságát hangsúlyozva elmondta, hogy Ajsa Luna Kérlek nézz a lábad elé című dala nagy hatással volt rá, és a Kispál és a Borz zenekar is inspirálta gyermekkora óta.

A Dohányozni tilos album irodalmi utalásokat is tartalmaz, például Az ember tragédiája tizenharmadik színéből idéz a Mi csendünk című dalban. Irina Jankovics Marcell azonos című animációs filmjének hatására döntött úgy, hogy beépíti a mű egy részletét a szövegbe, amit Széles Tamás mondott fel. A dalban Széles Tamás fiával, Széles Mátyással is együttműködött, és a refrén Kormányos Sándor egy verséből származik.

Az albumon keresztül Irina a bántalmazó kapcsolatokból származó traumáit dolgozta fel, és a dalokban a szomorúság, a harag, valamint a feloldozás érzése is megjelenik. Irina számára fontos volt, hogy magyar nyelven fejezze ki érzéseit, ellentétben azzal a tendenciával, hogy a hazai előadók gyakran angolul írják meg dalokat.

A művész elmesélte, hogy tizenhat éves korában kezdett el zenélni egy barátja segítségével, aki értett a producerkedéshez, és vele készült el az első zenéje. Sajnos a kapcsolatuk rosszra fordult, és egy mérgező, bántalmazó viszonyba torkollott. Irina nehézségek árán, de végül ki tudott lépni ebből a helyzetből, és szerződést bontott a kiadóval. Az album kiadásával úgy érezte, tartozik a tizenhat éves önmagának.

A művész egy nyarat végigdolgozva épített ki egy kis stúdiót otthonában, és a saját hangjának megtalálásával kísérletezett. Ebben az időszakban találkozott jelenlegi producerével, 7hy-vel, aki a Dohányozni tilos album produceri munkáiért is felelt.

Irina a Dráma a Blahán című dalában Budapestről énekel, ahol a főváros keserédes hangulatát érzékelteti. A dalokban a bántalmazó kapcsolatokban rejlő szépségeket is megfogalmazza, amelyek miatt nehéz szakítani. Fontosnak tartotta, hogy a lemez pozitív lecsengést kapjon, és ne csak a szomorúságot hangsúlyozza.

Irina üzenete a bántalmazó kapcsolatban élőknek, hogy megérti őket, és bíztatja őket, hogy van élet a kapcsolat után is, és képesek lesznek talpra állni.

A Szelektor versenyen nyújtott támogatásról is beszélt, kiemelve Solére és Kocsis Bence (OIEE) segítségét, akikkel öröm volt együtt dolgozni. A fődíjként kapott Macbooknak köszönhetően mostantól könnyebben sajátíthatja el a produceri munka fortélyait.

Ez a cikk a Telekom Electronic Beats és a Telex After együttműködésének részeként jelent meg.