Cserháti Zsuzsa: Hamu és Gyémánt – A visszatérés, ami szenzáció volt

Először jelent meg vinylen Cserháti Zsuzsa Hamu és gyémánt című, 1996-os keltezésű albuma, amely a nagy koncerttermekbe hozta vissza a művésznőt a levegőtlen lokálok éjszakai frontvonalából. A Hamu és gyémánt Cserháti kárpótlási jegye, a rendszerváltás igazságszolgáltatása.

A kilencvenes évek közepén a magyar könnyűzenei piacon a dance-floor diszkó mellett a soulos, funkos alapú minőségi jazzy-pop dominált, ebben az időben tért vissza Horváth Charlie is mint szólóénekes. Cserháti Zsuzsa visszatérése igazi szenzáció volt, hiszen a közmegegyezés szerint Kovács Kati mellett ő volt a legjobb hanggal rendelkező énekesnőnk.

Számos slágert énekelt fel a hetvenes és a nyolcvanas években, így szinte családtagnak számított. A rádió hajnali hírműsoraiban és a Slágermúzeum válogatásaiban is hallhattuk ezeket a dalokat, része voltak az életünknek. Cserháti 1996-os dalai prémium pop mesterművek, ugyanakkor a dalok örökítőanyagában ott van a táncdaloktól a Stúdió 11-féle funkig minden, ami addig jellemezte Cserháti zenés étlapját.

A Hamu és gyémánton is hallható, hogy a művésznőnek a kilencvenes évek elejétől a megbántottság lett a szexepilje. Nemcsak az interjúinak lett ez az állandó szólama, hanem a visszatérő album szinte minden dalának. 1981-ben megjelent a második nagylemeze, amivel még egy ideig turnézhatott, szerepelt a Táncdalfesztivál '81-ben, és elénekelhette a Szálka hal nélkül című tévésorozat főcímdalát, a Száguldás, Porsche szerelem című duettet Charlie-val.

A nyolcvanas években nem volt az első vonalban, nem jelentek meg azzal a rendszerességgel lemezei, mint Koncz Zsuzsának, és a nyolcvanas évek nem kedveztek számos más, kiváló énekesnőnek sem, mint Kovács Kati, Bódy Magdi, Vincze Viktória. 1982 körül Szűcs Judit is lejtőre került, és sorolhatnánk még azokat, akik a magyar pop szerkezete és a rádiós slágercéh lassú reagálása miatt szintén nem voltak a helyükön.

Katona Klári volt az, aki abban az időben mindent vitt, de neki volt egy kiváló szerző teamje. Ha Cserháti talált volna egy kiváló alkotógárdát, kész tények elé állíthatta volna Erdős Pétert, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat menedzserét.

A Hamu és gyémánt afféle mintakönyv, egy soulos, füstös, funkos és dögös album, az 1996-os év kereskedelmi popjának presztízs kiadványa. Az album kiválóan teljesít, a nyitó szám, az Új élet kezdődött veled pedig a történetmesélés iskolapéldája – a szöveg annyira drámai, hogy akár Deák Bill Gyula is énekelhette volna.

Cserháti Zsuzsa: Hamu és Gyémánt
Magneoton
10 dal, 41 perc

10/8