Európai Unió saját magát büntetheti meg a kínai autókra kivetett vámokkal

Júliusban lép életbe az ideiglenes büntetővám a Kínából importált autókra, ami jelentős hatással lehet az európai gyártókra is, tekintettel a globális összefonódásokra.

Az Európai Unió júliustól ideiglenes büntetővámot vezet be a Kínából érkező autókra, a végleges döntés pedig novemberben várható. A globális összefonódások következtében azonban nem csak a kínai márkák, hanem az európai gyártók által Kínában gyártott autók is érintettek lesznek ebben a lépésben.

A Totalcar szerint még kérdéses, hogy a kínaiak hogyan reagálnak majd, és milyen mértékben emelkednek az árak a kínai importautók esetében. Az Európai Unió a kínai autók harmadik legnagyobb exportpiaca az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság után, 2023-ban több mint 438 ezer elektromos autót szállítottak ide, összesen 9,7 milliárd euró értékben.

Az EU-ból Kínába viszont csak közel 11,5 ezer autót exportáltak, 852,3 millió euró értékben. A kínai elektromos autók 2023-ban 20 százalékos piaci részesedést értek el az EU-ban, de ezeknek kevesebb mint a fele volt ténylegesen kínai márkájú; a többségüket európai gyártók állították elő és exportálták a világpiacra.

A helyzet összetettsége miatt az extra vám komoly problémákat okozhat az európai gyártóknak is, amiért a legnagyobb autógyártók vezetői, mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes, hevesen kritizálták az uniós intézkedést.