Gigantikus pert kaphat a nyakába a Boeing

Az amerikai Szövetségi Igazságügyi Minisztérium (DOJ) még 2021-ben kötött halasztott vádemelési megállapodást a Boeinggel, amelynek feltételeit a cég a jelek szerint nem tartotta be.

A Boeing helyzete a folyamatos botrányok miatt már eddig sem volt túl rózsás, de a Reuters információi szerint a vállalat hamarosan még nagyobb bajban lehet. Az amerikai ügyészség azt javasolja a DOJ-nak, hogy indítson büntetőeljárást a cég ellen, mivel úgy vélik, hogy a Boeing megszegte a 2021-ben kötött megállapodást.

A halasztott vádemelési megállapodás a felfüggesztett börtönbüntetéshez hasonló, ahol a vádemelés végrehajtását határozatlan időre felfüggesztik. A Boeing esetében ez a lépés azután következett be, hogy 2018 végén és 2019 márciusában két Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépük lezuhant, több száz ember halálát okozva.

A DOJ-nak 2023. július 7-ig kell döntenie a vádemelésről. A tisztviselők már májusban arra a következtetésre jutottak, hogy a Boeing nem tartotta be a megállapodást, amely szerint a vádemelési eljárást addig nem indítják meg, amíg a cég felül nem vizsgálja a működését és rendszeres jelentést nem ad a hatóságoknak. Emellett a Boeing vállalta 2,5 milliárd dollár megfizetését is.

Január óta a Boeing repülőgépeivel kapcsolatos problémák rendszeresek, és csak a szerencsén múlt, hogy nem történt újabb tragédia. A cég hibás alkatrészeket akart elrejteni a hatóságok elől, amelyek végül új 737 Max gépekbe kerülhettek.

A Boeing nem kívánta kommentálni a Reuters értesülését, de korábban a cég szóvivője állította, hogy betartották a 2021-es megállapodást, amely három évre szólt.

A Gizmodo szerint az akkori légikatasztrófákban meghalt utasok családtagjai a büntetőeljárás megindítását kérik a DOJ-tól, és 24 milliárd dolláros kártérítést követelnek a cégtől. A büntetőeljárás túlmutathat a 2021-es tragédiákon.

A DOJ választhatja a vádemelés elmaradását is, helyette a megállapodást egy évvel meghosszabbíthatja, vagy új, szigorúbb feltételeket szabhat a Boeing számára. Ez azt jelentheti, hogy egy harmadik fél folyamatosan ellenőrzi a cég működését. A Boeing állítólag hajlandó lenne bírságot fizetni, de nem ismeri el a bűnösségét, mert az üzleti korlátozások túlságosan károsak lennének a vállalat számára.