Jogsértés az MVM-nél: soron kívüli elszámolással rövidítették volna meg a napelemest

Majdnem tragédiával végződő tűzeset után került soron kívüli elszámolási vitába egy napelemes háztartás az MVM-mel, melyet az energiahivatal közigazgatási szabálysértés miatt elmarasztalt.

Egy olvasónk, Tibor, napelemes rendszere 2022 nyarán kezdett üzemelni, és még éves szaldó elszámolásban részesült, amikor tavaly augusztusban kigyulladt és szénné égett a villanyóra. A tűz következtében Tibor nem tudta leolvasni az óra aktuális állását, de az appból a termelési adatokat még látta. Az MVM Next Zrt.-vel való egyeztetés során nem kapott adatokat, így a fogyasztást korábbi átlagok alapján becsülte meg és magának feljegyezte.

Két hónappal később egy soron kívüli elszámoló számlát kapott az MVM-től, amely szerint a 2023-as éves elszámolás és a tűzeset között semmilyen fogyasztása vagy termelése nem volt, noha az óraállások alapján 1167 kWh túltermelése volt. A számlán szereplő 267 kWh-os sávkorrekció után 8745 forint visszatérítést utaltak Tibornak, és felajánlották, hogy megvásárolják tőle a túltermelést 5,11 forint/kWh áron.

Tibor több problémát is észlelt ezzel kapcsolatban, többek között nem értette, miért készült soron kívüli elszámoló számla, miért utaltak neki pénzt, és nem akarta eladni a nyári túltermelését. Ha elfogadta volna az MVM ajánlatát, télen jelentős ráfizetéssel szembesült volna az áram visszavásárlásakor.

Az MVM azt állította, hogy a mérőcsere miatt kötelesek voltak elszámolni Tiborral, és az elosztó által küldött adatok alapján készítették el a számlát. Az elszámolási időszakot és a mérőállásokat nem tudták felülbírálni.

Tibor a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) fordult, ahol igazat adtak neki, kimondva, hogy éves elszámolást kell alkalmazni, és a mérőóra cseréje nem indokol soron kívüli elszámolást. A MEKH határozata szerint az elosztó tévesen adta át az adatokat számlázásra, és közigazgatási szabálysértést állapítottak meg, de csak figyelmeztetést alkalmaztak az elosztóval és az egyetemes szolgáltatóval szemben.

A MEKH határozata után az MVM visszakövetelte a korábban utalt 8745 forintot, fizetési felszólítást küldve és kikapcsolással fenyegetve Tibort, ha nem fizeti vissza az összeget. Tibor végül visszautalta a pénzt, hogy elkerülje a szolgáltatás kikapcsolását.

Az MVM gyakorlatáról további információkat kérve nem kaptunk választ, de a társaság jelezte, hogy minden új napelemes létesítés esetén smart ad-vesz mérő telepítése szükséges, és ha a mérő megsérül, a korábbi adatok a távleolvasási rendszerből kinyerhetőek.