Német autópálya-hidak válságban

Németországban ötezer autópálya-híd állapota olyan kritikus, hogy sürgős felújításra vagy átépítésre szorulnak, azonban a kormány jelenleg nem rendelkezik elegendő forrással a feladat megoldásához.

Az ország 40 ezer hídjából körülbelül ötezer olyan rossz állapotban van, hogy azonnali beavatkozásra van szükség. A hidak többségét 1985 előtt építették, és nem a mai forgalmi terhelésre tervezték, így sokuk állapota mára erősen megviselt. Az elmúlt években kevés erőforrás állt rendelkezésre a hidak karbantartására és felújítására. Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter szerint nem lehetséges az összes híd egyszerre történő felújítása, és ezt többgenerációs feladatnak nevezte. Wissing 2022-ben kifejtette, hogy évente 400 hidat szeretne felújítani.

A helyzet súlyosságát jól mutatja az Észak-Rajna-Vesztfália tartományban található Rahmede híd példája, amelyet életveszélyes állapota miatt le kellett zárni és 2023-ban lebontottak. Az új híd építése folyamatban van, de az első szakasz csak 2026-ban készülhet el. A lezárás óta a környező kisvárosokban és falvakban jelentősen megnőtt a forgalom, a lakosok dugókra, zajra és szennyezésre panaszkodnak.

A német kormány gazdasági helyzete sem kedvez a hidak helyreállításának. 2025-től megszorító csomagot kell végrehajtani az alkotmányos adósságfék betartása érdekében, miközben az infláció növelte az építőanyagok árát és a munkaerőköltségeket is. Idén 4,6 milliárd eurót különítettek el az autópályák és hidak felújítására, és a tervek szerint ez az összeg 2025-től évi 5 milliárd euróra emelkedik. Az Autobahn GmbH azonban már jelezte, hogy 2025 és 2028 között további 5,5 milliárd euróra lesz szükség.