Észak-magyarországi diákok a lemaradásban

A nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok 2023-ban is gyengén szerepeltek a kompetenciafelméréseken, különösen az észak-magyarországi régiókban élő tanulók mutatnak jelentős lemaradást. Az OECD-országok átlagától elmaradó teljesítményt a kreatív gondolkodás terén is megfigyelhetünk, és a 2022-es adatokhoz képest minden évfolyamon, minden területen romlottak az eredmények.

A 2023. március 20. és június 9. közötti felmérés során 3069 intézmény 528 347 tanulója vett részt, ahol a 4-11. osztályosok szövegértési és matematikai, a 6-11. osztályosok természettudományos képességeit, valamint a 6-8. osztályosok nyelvtudását mérték fel.

A teljesítmények területi különbségei szembetűnőek. Budapesten és Nyugat-Magyarországon jobb eredmények születtek, míg az észak-magyarországi vármegyékben élő gyerekek eredményei jóval elmaradnak az átlagtól. A 6. osztályosok közül a legjobban Budapesten (1487 pont), Csongrád-Csanád (1472 pont) és Vas vármegyében (1471 pont) teljesítettek, míg a leggyengébben Jász-Nagykun-Szolnok (1395 pont), Heves (1391 pont), Szabolcs-Szatmár-Bereg (1372 pont), Nógrád (1369 pont) és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében (1350 pont) szerepeltek.

A gyengülő eredmények mögött több tényező állhat. Az Oktatási Hivatal szerint a Covid-19 járvány és az online oktatás jelentős hatással volt a tanulók teljesítményére, különösen a digitális átállás után. A fővárosi és nyugat-magyarországi iskolák jobb felszereltsége, valamint a diákok digitális eszközökkel való jártassága is hozzájárulhat a regionális különbségekhez.

A korábbi évekhez hasonlóan a 2023-as felméréseken is megfigyelhető, hogy a természettudományos tantárgyakból a fiúk, míg szövegértésből a lányok teljesítettek jobban.