Minden idők leghosszabb forgalmi dugója

A „bocs, kicsit kések, dugóban ülök” üzenet sokak számára ismerős lehet, hiszen Magyarországon is százezrek szenvednek nap mint nap a forgalmi dugóktól. A dugók okai változatosak lehetnek, mint például balesetek, útjavítások, vagy akár a fantomdugó jelensége is.

A dugók története messze a múltba nyúlik vissza, már Julius Caesar idejében is problémát jelentettek a zsúfolt utcák, ezért a nem teherszállító, vagy közfeladatot ellátó lovasszekereket nappal kitiltották Rómából. A "traffic jam" kifejezés pedig 1888-ban született meg, amikor a New York-i The Sun újságban megjelent egy cikk a város lovaskocsi-forgalmáról.

A modern korban is akadnak példák hatalmas dugókra. 2015-ben Kínában, a G4-es Peking-Hongkong-Makaó autópályán, 50 sávból 20-at lezártak, ami a maradék 30 sávot túlságosan szűkké tette a szabadságra menő és onnan egyszerre hazatérő 750 millió kínai polgár számára.

A történelem leghosszabb ideig tartó dugója szintén Kínában volt, 2010 augusztusában, ahol a G110-es főúton több mint 100 kilométeres kocsisor alakult ki, és a járművek majdnem 12 napon keresztül csak 1 kilométer/napos sebességgel haladtak. Ennek oka a Pekingbe tartó szénszállító teherautók számának hirtelen megugrása volt, mivel az ország energiaigényének jelentős részét szénből fedezik.

A dugók nem csak a közlekedést nehezítik meg, hanem történelmi események részévé is válnak. Például 1969-ben, a Woodstocki Zenei és Művészeti Fesztiválra tartó úton, ahol 50 ezer helyett 500 ezer ember érkezett, és több mint 40 kilométeres dugót okoztak.

A berlini fal leomlása után, 1990 április 12-én, a Kelet- és Nyugat-Németország határánál is óriási tömeg indult útnak, amikor 18 millió keletnémet Trabantokban és Wartburgokban vágott neki a nyugati szomszéd felé vezető útnak, ami szintén jelentős torlódást okozott.