Végre egy igazán férfias film a moziban

A Motorosok, Jeff Nichols a hazai mozikban június 20-tól vetített új krimi-drámája olyan, mint egy hűvös szellő a 40 fokban – legalábbis azoknak, akik visszasírják a régi idők filmjeit, és igazán oldschool szórakozásra vágynak a nagy vásznon.

A film Danny Lyon, a 60-as években egy chicagói motoros bandába beépült fotózsurnaliszta könyvének, a The Bikeridersnek az inspirációjára épül. Lyon vállalkozása annyira merész volt, hogy még a Hells Angelsről regényt író Hunter S. Thompson is figyelmeztette, hogy meneküljön a klubból, ha kedves az élete. A Motorosok egy olyan film, ami egyszerre mesél egy mára többé-kevésbé kihalt szubkultúráról, anélkül, hogy túlzottan romantizálná azt, és ad látleletet arról, hogy milyen az, amikor egy társadalom züllésnek és pusztulásnak indul.

A film érdekessége, hogy Danny Lyont, akit Mike Faist alakít, fontos szereplővé teszi, de a történet középpontjában Kathy Bauer áll, Jodie Comer megformálásában, aki egy kocsmában találkozik a Vandálok nevű motoros bandával és a szívtipró Bennyt (Austin Butler) megpillantva szerelembe esik.

A Motorosok nem csak Kathy és Benny románcáról szól, hanem betekintést nyújt a Vandálok alapítójának, Johnnynak (Tom Hardy) életébe is, aki egy Marlon Brando-filmből merítve inspirációt hozta létre a klubot.

A főszereplők, köztük Jodie Comer és Tom Hardy, kihozzák a maximumot a filmből, míg a mellékszereplők, mint a vicces Michael Shannon és a motorbuzi Norman Reedus, szintén hozzájárulnak a film sikeréhez.

A Motorosok szerkezete különleges, mivel a forgatókönyvet író Jeff Nichols a könyvből válogatta ki a legjobb nyilatkozatokat és figurákat, és ezeket a jeleneteket egymásra dobálva alkotta meg a filmet. A fő narratíva, a motoros klub ideáinak megfertőződése és a vezetőre nehezedő hatalom súlya, beazonosítható és végigvitt gondolatok a filmben, de a néha alaposabban kifejtett történetívek mellett máskor csak bevillanásokat kapunk a motorosok életéből.

A film drámázásba való átmenete során, amikor a humoros sztorizások háttérbe szorulnak, a kollektíva kerül előtérbe, és itt veszít el kicsit a nézőt. Az utolsó húsz perc, a nagy fordulat és a váratlanul jött tragédia, eléggé elszúrt résznek bizonyul, de a legutolsó jelenet és a tanulság, miszerint a rossz fiúkat úgyse lehet megváltoztatni, valamelyest kárpótol.

A Motorosok nem válik instant klasszikussá, de egy nagyon korrekt látlelet egy letűnt korról, és átadja a motoros életérzést. A film megtekintése után az ember kedvet kap, hogy beszálljon a Vandálok közé, de inkább az ősidőkbe, amikor még egy hősies, nemes és nagyon férfias ideáról szólt az egész.

A Motorosok visszatérését jelzi a régimódi filmdrámákhoz, és Hollywood is elmozdult ebbe az irányba, hiszen hamarosan érkezik a Horizont című western Kevin Costnerrel.

8,5/10

A Motorosok jelenleg is látható a magyar mozikban.