A MÁV Északi Járműjavító projektje befagyott

A MÁV Északi Járműjavítójának dízelcsarnoka és környezete, amely a Közlekedési Múzeum új helyszíne lett volna, jelenlegi állás szerint nem újul meg.

A magyar vasút 2006-ban ünnepelte a gépi vontatású vasút 160 éves fennállását, amely Európában Magyarországot a kilencedik országként emelte ki a gőzvontatású vasút megjelenésével. Az Északi Járműjavító, amely 140 éves múltra tekint vissza, kiemelkedő szerepet töltött be a vasúti közlekedés műszaki hátterének biztosításában. Kamarás Miklós, a MÁV akkori elnöke 2007-ben a jubileumi kiadvány előszavában pozitív jövőképet vázolt fel az üzem számára.

A múlt emlékei

Az Északi Járműjavító 2009-ben bezárt, a tevékenység és a dolgozók nagy része Szolnokra költözött. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2011-ben több épületet, köztük az Eiffel-csarnokot és a fűtőházat műemlékké nyilvánította. Az Eiffel-csarnok 2020-ban újult meg Marosi Miklós tervei alapján, és az Operaház műhelyeit, valamint próbatermeit fogadta be. A terület egy részét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vette birtokba, ahol az új Közlekedési Múzeum és kulturális negyed jött volna létre.

A vasút fejlődése

Az 1836-ban megalkotott vasúttörvény után megindult a vasútvonalak kiépítése, és a vasúti járművek gyártásához, karbantartásához új műhelyek létesítésére volt szükség. Az első műhelyeket a magántársaságok építették ki, mint például a Pesti Főműhely. A MÁV 1902-től kezdte kiépíteni az Istvántelki Főműhelyt. A hazai járműgyártás és vasúti infrastruktúra megteremtése is fontos volt, így 1867-ben megalapították a Magyar-Svájci Gépgyárat és a Magyar-Belga Gép- és Hajóépítő Társaságot. Az 1870-es évek gazdasági világválságára reagálva a magyar kormány megvette és egyesítette a két társaságot, létrehozva a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyárát.

A múzeum tervei

A Közlekedési Múzeum új otthonának létrehozására nemzetközi tervpályázatot írtak ki, amelyet a Diller Scofidio + Renfro nyert meg. A tervek szerint a dízelcsarnokot egy új kiállítási csarnokkal egészítették volna ki. A projekt megvalósításáért a M-Teampannon Építészmérnök Kft. felelt, és a terveket 2022-ig eljuttatták az engedélyezés szintjéig. A beruházás gyorsításáról szóló kormányhatározat is megjelent, és a munkálatok tavaly elkezdődtek volna.

A projekt jövője

A Közlekedési Múzeum építése azonban mégsem kezdődött el, és a Lázár János vezette Építési- és Közlekedési Minisztérium először befagyasztotta, majd úgy tűnik, végleg levette napirendről a projektet. Lázár Debrecenben jelentette ki, hogy új múzeumot kívánnak építeni a BMW-gyár közelében. A döntés kapcsán Vitézy Dávid, a múzeum korábbi főigazgatója bírálta a minisztériumot, és kérdés maradt, mi lesz az Északi Járműjavító sorsa.

: Forrás: Építészfórum, MÁV Északi Járműjavító Kft. 140 éve, Budapest, 2007, Diller Scofidio + Renfro, Délhír, Magyar Közlöny, M-Teampannon Építészmérnök Kft., MCXVI Építészműterem, Telex, Közlekedési Múzeum.