A magyar-spanyol vonatbiznisz ügyének elhúzódása

A Talgo vonatgyártó magyarországi felvásárlásának engedélyezési folyamata elhúzódik, a határidők kitolódtak, és további dokumentumokat kértek be.

A spanyol gazdasági minisztérium alá tartozó külföldi befektetési tanács többszöri dokumentumkérés miatt eltolta a Talgo vonatgyártó Magyar Vagon általi felvásárlásának engedélyezési határidejét. Az El Economista és a hvg.hu értesülései szerint az ügyintézés akár az év végéig is eltarthat.

A Magyar Vagon által március 7-én bejelentett és április 4-én benyújtott felvásárlási ajánlatot eredetileg három hónapon belül kellett volna elbírálni, ami július 4-ére tette volna a határidőt. Azonban a jelenlegi helyzet szerint a döntés július eleje helyett várhatóan egy hónap késéssel, sőt, egyes vélemények szerint még később születhet meg.

A bizottság eddig legalább kétszer kért további dokumentumokat a Magyar Vagontól. Az első kérés a tranzakcióban részt vevő bankokra vonatkozott, a második pedig a Talgo jövőbeli üzleti tervének részletezésére irányult, amit a vasúttársaság szakszervezetei is szorgalmaztak.

A tranzakció jóváhagyása esetén a spanyol kormánynak, azaz a minisztertanácsnak is rá kell bólintania. Korábban Oscar Puente közlekedési miniszter kijelentette, hogy meg akarják akadályozni a Talgo Magyar Vagon kezébe kerülését, mivel a magyar állam mögött orosz érdekeket sejtettek. A spanyol sajtó szerint a kormány attól tart, hogy a tényleges vásárlók vagy orosz befektetők, vagy a magyar állam lehet. Azonban a későbbiekben a spanyolok enyhítettek álláspontjukon, így fennáll a lehetőség, hogy az ügylet végül jóváhagyást nyer.

A magyar állam 45 százalékos részesedést szerzett a Talgo felvásárlására létrehozott projektcégben, mindössze 7 ezer euróért. A többségi tulajdonos a Magyar Vagon-csoport, amelyet Szalay-Bobrovniczky Kristóf hadügyminiszter alapított, és jelenleg egy Hernádi Zsolthoz köthető magántőkealap birtokol. A csoport a MÁV járműgyártó és -javító kapacitásait is magába olvasztotta, és részt vett egy nagy egyiptomi vonatkocsi-megrendelésben, amelyből az orosz Transzmashholding Ukrajna megtámadása után kivonult. A Magyar Vagonnak korábban tényleg voltak orosz kapcsolatai, az ajánlatban is részt vevő Ganz-MaVag International Kft. korábbi neve például Transmashholding Hungary Kft. volt.

Az Eximbank 345 millió eurós hitelt biztosított a Magyar Vagon számára a felvásárlás finanszírozásához.

Elsőként a minisztertanács, majd a tőzsdefelügyelet jóváhagyása szükséges

Amennyiben a beruházás jóváhagyásra kerül, akkor a spanyol minisztertanácsnak kell véglegesen jóváhagynia azt. Ott fog kiderülni, hogy továbbviszik-e a magyar konzorcium vétóját, amelyet Oscar Puente közlekedési miniszter fogalmazott meg. A vétó szerint a magyar vállalat mögött a magyar állam, áttételesen orosz érdek sejthető, ezt a vádat azonban később Jordi Hereu ipari miniszter és Carlos Cuerpo gazdasági miniszter enyhítették. A végrehajtó hatalom engedélyét követően a spanyol tőzsdefelügyelet lesz a soros, hogy jóváhagyja a műveletet, bemutassa az ajánlatot tartalmazó tájékoztatót és betartsa a többi előírt határidőt.