Ezt minden európai megérezheti, pedig Kína volt a célpont

Annak ellenére, hogy Brüsszel a kínai elektromosautó-gyártást szeretné nehéz helyzetbe hozni, könnyen lehet, saját magát lövi lábon, ha július 4-én életbe lépnek a tervezett védővámok. A tervezet szerint megadóztatnák a kínai gyártókat, így alapjaiban változtatnák meg az autóipart, ami az európai iparnak jelenleg a gerincét adja.

Az Európai Unió a kínai elektromosjármű-gyártásban kiegyenlítő vámokat szeretne alkalmazni, amelyek értelmében büntetőadókat vetnének ki a kínai gyártású termékekre. A kínai autógyártók részvényárfolyamai a bejelentés után növekedésnek indultak, de várhatóan Európában az elektromos autók árai emelkedésnek indulnak a bevezetést követően. Washington egyértelmű üzeneteket küldött az Európai Uniónak, amelyeket Brüsszel megfogadni látszik, és arra hivatkozik, hogy Kínában illegálisan támogatják a szektort. Kína ebben a szektorban már komoly kihívást jelent a nyugati vállalatoknak, hiszen a kínai márkák több autót adtak el, mint amerikai riválisaik a tavalyi évben.

Az Európai Bizottság döntése szerint, ha a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek megoldásra, akkor az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től. A vizsgált három kínai gyártóra – BYD, Geely, SAIC – egyedi vámok vonatkoznának, míg más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra átlagosan 21 százalékos vámot kellene alkalmazni. Az összes többi kínai gyártóra, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalékos vámot kellene alkalmazni.

A klímacélok elérése érdekében nem hiányzik az elektromosautó-szektorban az áremelkedés, különösen mivel Európa egyik legfontosabb klímacélja szerint 2035-ig fokozatosan le kell állítani a robbanómotoros autók értékesítését. Az európai gyártók szerint a büntetővámok nem segítik a drága elektromos autók megfelelő árazását, és Kína megtorlással fenyegetőzik. A BYD részvényei pozitívan reagáltak, mivel a vám mértéke megfelelt a várakozásoknak, és a vállalatnak van lehetősége a teher egy részét áthárítani a vásárlókra.

Az EU által kivetett további vámok akadályozhatják az európai autóipari vállalatok fejlődését, és végső soron Európa saját érdekeit is sérthetik. Az Audi szerint a szabad és tisztességes kereskedelem és a nyitott piacok világszerte a jólét, a foglalkoztatás és a fenntartható növekedés alapját képezik, és aggasztja őket a protekcionizmus és az elszigetelődés erősödése.

A kínai kereskedelmi minisztérium szerint Brüsszel intézkedése sérti a WTO szabályait, és fenntartják maguknak a jogot, hogy jogorvoslatért folyamodjanak. Európában az elektromos autók továbbra is túl drágák az átlagfogyasztóknak, és az Európai Bizottság döntése értelmében az árak még tovább maradnak elérhetetlenek az európai vásárlók számára. Az Európai Unió még nem találta meg a megfelelő választ versenyképességi problémáira, és Európának jelentős kitettsége van Kína felé. Az európai országok függő helyzetbe kerültek Kínával szemben, és a kínai autógyártók komoly állami támogatásokban részesülnek, mellyel „tönkreteszik” az európai autógyártókat. Európában egy komoly trilemma rajzolódik ki, amely a fegyverkezés, a zöldátállás és a költségvetési hiányok lefaragása köré csoportosul, így másodlagossá válnak a versenyképességi kérdések.