Magyarország az élen a választási kampányköltségekben

A Népszava által összegyűjtött adatok szerint a magyar pártok és a hozzájuk közel álló szervezetek jelentős összegeket költöttek az internetes választási kampányra, különösen a Facebookra, amely a Meta tulajdonában van.

A Népszava elemzése alapján a kormányoldal és az ellenzék összesen több mint 3 milliárd forintot költött az Európai Parlamenti (EP) és önkormányzati választások internetes kampányára 2019 januárjától június 9-ig. Ebből a kormányoldal 2,8 milliárd forintot, míg az ellenzék 513 millió forintot fordított erre a célra.

Az adatok szerint május 11. és június 9. között a magyar szereplők összesen 1 milliárd 920 millió forintot költöttek a Meta platformjain, ezzel Európában az első helyre kerülve. Ez az összeg jelentősen meghaladja a nyolcszor nagyobb lakosságú Németországban elköltött 1 milliárd 760 millió forintot.

A lakosság- és felhasználóarányos adatok alapján is Magyarország áll az élen: egy lakosra vetítve 200 forint, míg egy felhasználóra 283 forint jutott a kampányhirdetésekből, ami messze meghaladja a második helyezett Belgiumot, ahol szintén az EP- és önkormányzati választásokat tartották.

A főpolgármester-jelöltek közül Szentkirályi Alexandra, aki később visszalépett, kampányára költötték a legtöbbet a Meta platformjain, összesen 112,5 millió forintot. Vitézy Dávidra 55,6 millió forintot fordítottak, míg a választást megnyerő Karácsony Gergely kampányára csak 21 millió forintot költöttek.