Kína válaszlépései az EU elektromos autókra kivetett vámjaira

Az Európai Unió által bevezetett büntetővámokra válaszul Kína célzott megtorló intézkedésekkel készül, amelyek az uniós országok közötti ellentétek kiéleződéséhez vezethetnek.

Az Európai Unió döntése, hogy 2024-ben büntetővámokat vezessen be a Kínában gyártott elektromos autókra, Peking részéről korlátozott, de célzott megtorló intézkedésekkel válaszolhat. A vámok mértéke 17,4 és 38,1 százalék közötti lehet, amely a jelenlegi 10 százalékos vám felett érvényesülne.

A kínai válaszintézkedések várhatóan olyan európai mezőgazdasági termékeket érinthetnek, mint a sajt, a sertéshús és a szeszes italok, különös tekintettel a francia konyakra. Peking már korábban is jelezte, hogy ezek az ágazatok kerülhetnek célkeresztbe.

A Global Times szerint Kína már hivatalosan is vizsgálatot indított az EU-ból származó sertéshúsimport dömpingellenességének megállapítására, ami különösen Spanyolországot érintheti érzékenyen.

Elemzők szerint azonban Kína nem fogja azokat az uniós termékeket célba venni, amelyekre még szüksége van, így például a csúcstechnológiás gépek, a kiváló minőségű ipari alapanyagok, a vegyi anyagok és az orvostechnológiai cikkek várhatóan nem kerülnek vám alá. Emiatt nem valószínű, hogy az Airbus repülőgépgyártó vállalat is a megtorlás áldozatává válna.

A kínai vezetők számításba veszik, hogy a túlzott megtorlás a transzatlanti közeledés veszélyével járhat, ami ellentétes Hszi Csin-ping elnök törekvéseivel, aki Európa stratégiai autonómiájának ösztönzését tűzte ki célul.

A kínai autógyártók továbbra is terjeszkedni kívánnak az európai piacon, és a büntetővámok ellenére is versenyelőnyt élvezhetnek. A BYD például magyarországi gyárával az EU belső piacán gyártott autókat nem érinti a büntetővám.

A kínai akkumulátoripari cégek magyarországi beruházásai is jelentős hatással lehetnek az uniós piacra, és a kormányzati támogatások vizsgálata az akkumulátorgyárakat is érintheti.

Kína a WTO-n keresztül jogorvoslatért folyamodhat az EU intézkedései ellen, amelyeket Peking a WTO szabályainak sértésének tekint. Az EU és Kína közötti tárgyalások során pedig felmerülhet az Oroszországgal szembeni nyugati szempontok figyelembe vétele is.

Az állami média emellett azt is jelezte, hogy Peking akár 25 százalékos vámot is kivethet a 2,5 literesnél nagyobb hengerűrtartalmú robbanómotoros autókra azért, hogy felülvizsgálatra késztessék az EU-t.