Gólt lőhet a magyar kereskedelem: fellendíti a fogyasztást az Európa-bajnokság

Futball-lázban égnek a magyarok: a pénteken indult németországi Európa-bajnokság hatására a hazai kiskereskedelemben és a szolgáltatásokban is meglódult a költekezési kedv – mondta az Economxnak Vámos György.

A közgazdász rámutatott: idén a nemzetközi sportesemények is hozzájárulnak, hogy tartósan nő a lakossági fogyasztás. Nemcsak a németeknél, hanem Magyarországon is fellendíti a pénteken kezdődött futball Európa-bajnokság a fogyasztási kedvet, amely egyes szolgáltatások és a kiskereskedelem több területén kimutatható módon növeli a cégek forgalmát.

Minden egyes gól fölött érzett szurkolói öröm az emberek általános közérzetére, és így a költekezésre is ösztönzőleg hat – mondta az Economxnak Vámos György. Az idei első négy hónap összesített, nyers statisztikai eredményei eleve igazolják, hogy megindult a lakossági fogyasztás növekedése – vagyis áremelések ide, infláció oda, a boltokban megvásárolt árumennyiség jócskán meghaladja a tavaly január-áprilisi szintet.

A jelentősebb sportesemények hatással vannak a fogyasztásra, ami a boltokban és bizonyos szolgáltatásoknál, például a vendéglátásban, a szálláskiadásban is megjelenik. Kontinensenként, országonként eltérhet, hogy mely sportágak a népszerűek, de egy nyári olimpia, egy futball-, úszó- Európa- vagy világbajnokság például olyan kiemelt sportrendezvények, amelyek a statisztikákban is nyomon követhető módon fellendítik a költekezési kedvet – mondta Vámos György.

2024 bővelkedik a nagy sportprogramokban: az egy hónapos európai torna után júliusban a párizsi nyári olimpia következik – ez pedig nemcsak a rendező országokban, hanem itthon is megnyitja a szurkolók pénztárcáját.

A futballrajongók közül sokan direkt erre az időszakra időzítik a különböző kommunikációs eszközök, készülékek (okostévé, -telefon, tablet) vagy más műszaki cikkek (hangfal, házimozi, fülhallgató) cseréjét. Élénkül az élelmiszerek eladása a láncoknál éppúgy, ahogy a kisebb, sarki üzletekben. A sportesemények miatt jobban fogynak a sörök, alkoholos italok, üdítők, de a tipikus nyári édességek, például a jégkrémek is.

A sporteszközök, ruházati termékek értékesítése is nőtt már a nyári Eb nyitánya előtti hetekben. Több cégnél szerveznek ilyenkor csapatépítő versenyeket is, ehhez pedig új sporteszközöket, -játékokat szereznek be. Az elmúlt években nagyobb kihívásokat megélt iparcikk üzletek forgalmában ugyancsak visszaköszön az ilyen események fogyasztásélénkítő hatása – jelezte Vámos György.

A szolgáltatóipar is profitálhat a bajnokság időszakából: számos étteremben, sörözőben, romkocsmában, kültéri, teraszos vendéglátó- és szórakozóhelyen hirdetnek közös meccsnézéseket. A bevásárlás helyett kényelmes, komplett közösségi programként terjedt el. A közvetítés után a baráti társaságok gyakran helyben maradnak és tovább fogyasztanak, ami megdobja a vendéglátóhely szokásos forgalmát – fűzte hozzá a szakember.

A szálláshelyközvetítők, a repülőjegyértékesítők, az autómegosztók, a buszos cégek vagy a vasúttársaság főként a németországi stadionlátogatókból profitálnak. Az itthon maradók a válogatott mérkőzéseinek idején szobát foglalnak a szurkolói partyt hirdető szálláshelyeken, ahol az átutazó, külföldi focirajongók is gyakran megszállnak, lendítve a turizmus forgalmán.

A reklámok piacára is hatással van a bajnokság, amelynek kapcsán a különböző felületeken megjelenő hirdetések az átlagos időszaknál drágábban kelhetnek el, illetve például a nagy cégek, áruházláncok is számos promóciós kampányt szerveznek az európai torna idejére, vásárlásösztönzés céljából.

A sporteseményeken elért sikereknek megvan a gyümölcse az üzletekben: a magyar válogatott szereplése kétségtelenül befolyásolja a fogyasztói hangulatot, emiatt is fontos, hogy idén bővelkedünk a nagy rendezvényekben – összegezte Vámos György. A már közzétett forgalmi statisztikák alapján a 2024-es év első négy hónapjában a nyers adatok szerint összességében több volt a volumenben, azaz mennyiségben mért vásárlások aránya, mint egy évvel korábban.

Idén a lakossági fogyasztás tartósan növekedő pályára rendezkedett be – mondta Vámos György.