Elképesztő mennyit drágult a McDonald’s tíz év alatt

Az amerikai gyorséttermek pofátlan összegeket kérnek el ételeikért, de a McDonald’s még így is kimagaslik közülük.

Egy új Finance Buzz elemzés szerint az Egyesült Államok gyorsétteremláncai az elmúlt tíz évben drasztikus áremelésbe kezdtek. A menük árainak százalékos változásai viszonylag széles szórásban megtalálhatóak, de általánosan elmondható, hogy az ételek árai többet emelkedtek, mint az infláció mértéke.

Az utóbbi 10 év áremelkedései 39-100 százalék között mozogtak, amely meghaladja az átlagos inflációs emelkedést az Egyesült Államokban, melynek értéke 31 százalék a vizsgált időszakban. A világ legnagyobb gyorsétterem-láncánál, a McDonald’s-nál emelkedett legnagyobb mértékben az árak.

A népszerű menük árai akár 100 százalékkal emelkedtek tíz év alatt, azaz megkétszereződtek, de egyes ételeik összege még akár az ennél nagyobb növekedést is elérhette. Az amerikai árak egyre több vásárló negatív visszhangját váltják ki, amely a 18 dolláros (6600 forint) Big Mac menü és az 5,69 dolláros (közel 2100 forint) hasábburgonya árai után nem is annyira meglepő.

Shubhranshu Singh, a Johns Hopkins Egyetem marketinget oktató docense szerint nem meglepő, hogy a gyoréttermekben az inflációnál nagyobb mértékben drágultak az ételek. A munkabérek ugyanis az Egyesült Államokban átlagosan szintén az inflációt meghaladó mértékben nőttek, emiatt tehát a gyorsételek előállításának is magasabbak a költségei, mint önmagában azt az infláció indokolná.

Daniel Roccato, a San Diego-i Egyetem vállalati pénzügyeket oktató professzora szerint további áremelés már nem igazán várható. Ezt valószínűsíti egyébként az amerikai McDonald's több újítása, új ajánlatai is, melyekkel megpróbálja a vevőket visszacsalogatni az éttermekbe.

Az elemzés napvilágra kerülése után a vállalat amerikai elnöke saját adatgyűjtésével próbálta árnyalni a 100 százalékos áremelkedésről szóló összegzést. Az elmúlt évek elemzései rendre azt mutatják, hogy a legnagyobb láncokban a fogyasztói kör összetétele inkább a szegényebb, kevesebb jövedelemmel bíró társadalmi csoportok irányába tolódik, vagyis ők adják a visszatérő vásárlók zömét. A vállalatoknak egyre inkább figyelniük kell arra, hogy mekkora az az árváltozás, amit még nagyobb arányban eltűrnek a vevők.