Emelkedő költségek, eltűnő olvasók – válságban a hazai könyvkiadás

A magyar könyvkiadás válságba került, mivel jelentősen emelkedtek a könyvkiadási költségek, és csökken az eladott könyvek száma. Egy 300 oldalas könyv előállítási költsége ma már kétszerese lehet a 2020 előtti időszaknak.

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Tárki közös felméréséből kiderül, hogy a felnőtt lakosság csupán tizenhárom százaléka olvas hetente rendszeresen, ami jelentős csökkenés a korábbi évekhez képest. A rendszeresen olvasók többsége nő, míg a férfiak közel hatvan százaléka szinte soha nem olvas könyvet.

A piac szűkülése mellett a költségek is emelkednek. A pandémia idején a papírgyárak többsége csomagolóanyag-gyártásra állt át, ami a könyvkiadás alapanyagköltségének növekedését eredményezte. Az infláció és az árfolyamváltozások is hozzájárultak a könyvárak emelkedéséhez. Tímár-Gregorits Nóra, az Álomgyár Kiadó kiadóvezetője szerint egy 300 oldalas könyv darabonkénti előállítási költsége 2020 előtt 300 forint körül volt, míg jelenleg ez a költség 600 forint felett van.

A koronavírus hatására a szépirodalmi kiadók közönsége csökkent, viszont a szórakoztató irodalom iránti érdeklődés megnőtt. Farkas Adrienne, kulturális újságíró szerint nehéz egyértelműen megkülönböztetni a magas és a populáris művészetet. A Global English Editing kutatása alapján a lezárások idején világszerte és Magyarországon is nőtt az olvasók száma. A romantika, a fantasy és a fiatal felnőtteknek szóló írások váltak különösen népszerűvé.

A könyvkiadás jövője továbbra is bizonytalan, de a könyvszeretők számára van egy jó hír: Budapesten június 13. és 16. között kerül megrendezésre a 95. Ünnepi Könyvhét.