Shein áremelés a tőzsdei bevezetés előtt

A Shein, az ultra fast fashion márka jelentős, több mint egyharmadával történő áremelésre készül, amely a tervezett tőzsdei bevezetés előtt a bevételek növelését célozza meg.

A news24 a Reuters információi alapján számolt be arról, hogy a Kínában gyártott, olcsó ruháiról ismert Shein egyes termékeinek árát több mint egyharmadával emeli. Az áremelés hátterében a tőzsdén jegyzett vállalatokra jellemző magasabb költségek, valamint az online platformokra vonatkozó új uniós szabályozások állhatnak, amelyek tovább növelhetik a cég kiadásait.

Az Egyesült Államokban, a Shein legnagyobb piacán a női ruhák átlagára 28 százalékkal, 28,51 dollárra (kb. 10 500 forint) emelkedett. A cipők esetében még nagyobb, közel 61 százalékos áremelkedést lehetett tapasztalni, az átlagár 25,30 dollárról 40,70 dollárra nőtt.

A Shein árai még mindig jelentősen alacsonyabbak, mint például az H&M vagy a Zara termékei az Egyesült Államokban, de az áremelés mértéke riválisainál nagyobb. A brit piacon egy ruha átlagosan 24,12 fontba kerül, ami 15 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban az átlagos ruhaár 36 százalékkal volt magasabb.

A Coresight Research becslése szerint a Shein idei bevétele elérheti az 50 milliárd dollárt, ami 55 százalékos növekedést jelentene a tavalyihoz képest. A márka Kínában gyárt és körülbelül 5400 beszállítóval rendelkezik. Korábban egy szöuli kormány által megrendelt vizsgálat kimutatta, hogy a Shein által értékesített gyerekruhákban rendkívül magas a mérgező anyagok mennyisége.

A fast fashion iparág kritikusai szerint az olcsó ruhának ára van, és a túlfogyasztás, valamint a kizsákmányoló ruhaipar jelentős társadalmi és környezeti problémákat okoz. A textilipar gyári munkásai, akiknek jelentős része kiszolgáltatott, kizsákmányolt nők, gyakran éhbérért dolgoznak, és a gyártás során keletkező hulladék jelentős környezeti terhelést jelent. A Tyúkól podcast legutóbbi adásában Pintér Klaudia tartalomgyártó, fenntarthatódivat-tiktokker is kifejtette, hogy a fast fashion mellett érvelni is lehet, de a tudatos vásárlás és a minőség előtérbe helyezése fontos lenne a jelenlegi helyzetben.