Uniós szintű elektromos autóvásárlási program a magyar EU-s soros elnökség alatt

Az Európai Unióban egy új elektromos autózás versenyképességét erősítő akcióterv kerülhet bemutatásra a magyar EU-s soros elnökség idején, amely a használt elektromos járművek kereskedelmét is támogatná.

Az akcióterv tervezetét a Versenyképességi Tanács július 8-9-i ülésén mutatják be "white paper" formájában. A nemzetgazdasági tárca közleménye szerint ez az intézkedés a villamosenergia-hálózat és az e-mobilitási igények kielégítésére való felkészülés aktuális kérdéseit is érinti. A közlemény kiemeli, hogy Magyarország kiemelten fontosnak tartja az érdekeltekkel való párbeszédet, amit Fábián Gergely államtitkár az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnökségével folytatott egyeztetés is alátámaszt.

Az Európai Unió ipari stratégiája az autóipar környezetbarát és digitális átállását támogatja, és ennek jegyében a CO2-kibocsátási normákról szóló rendeletek 2035-re 100%-os kibocsátásmentes személygépkocsikat és kisteherautókat, 2040-re pedig 90%-os kibocsátásmentes nehéz tehergépjárműveket, 2035-re pedig 100%-os városi buszok előállítását tűzték ki célul.

A #Route 35 platformot Thierry Breton hozta létre 2022 decemberében, amely az autóipar átalakulását hivatott támogatni öt kulcsfontosságú tényező – töltési infrastruktúra, hálózati kapacitás és teljesítmény, akkumulátor és kritikus nyersanyagok, készségek, megfizethetőség – figyelemmel kísérésével.

Fábián Gergely államtitkár szerint a belső piacért felelős biztos és a Bizottság céljai összhangban vannak a hazai Versenyképességi stratégiával, amely a járműipart és az akkumulátorgyártó ipart stratégiai iparágként kezeli, és az e-mobilitás elősegítését, valamint az engedélyezési folyamatok egyszerűsítését, felgyorsítását és digitalizálását tűzte ki célul.

Az államtitkár kiemelte, hogy az elektromos autózás a jövő versenyképességének kulcsa, és Magyarország érdekelt egy erős és versenyképes európai elektromos járműiparban.