Több évtizedes adósságot törlesztenek: hivatalosan is zajlik a KRESZ átalakítása

Zajlik a KRESZ szabályainak megváltoztatása, több munkacsoport dolgozik egy új, érhető és alkalmazható jogszabálycsomagon, céljuk a több évtizedes szabályok mai korhoz igazítása.

A KRESZ felülvizsgálatát Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentette be 2023 júliusában, egy gyorshajtásból fakadó halálos baleset, az Árpád hídon történt tragédia hatására. A miniszter szerint a magyarok vezetői képessége is fejlesztendő, ezért a jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét is újragondolják. Pető Attila, a "KRESZ-professzor" szerint a jelenlegi szabályozás 50 éve változatlan, bár némi frissítésen esett át.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) egy sajtóbeszélgetésen ismertették az újraértelmezés alapelveit. Kerékgyártó János, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár szerint a szankcionálási rendszernek is frissítésre van szüksége, és olyan jogszabálycsomagra van szükség, amely figyelembe veszi a technológiai újításokat, valamint „a generációs különbségekben gyökerező eltérő hozzáállást”.

Kovács Kornél, az ÉKM Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási főosztályvezetője szerint a cél egy érthető, gyakorlatias KRESZ megalkotása, amely a gyakorlatban sokkal végrehajthatóbb lesz. Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese hozzátette, hogy a végeredmény egy értelmezhető jogszabályhalmaz lesz, amelyhez közérthető kommentárok is készülnek.

Major Róbert rendőrezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar Közbiztonsági Tanszék vezetője szerint a közlekedés nem az erőfitogtatásról szól, és bár vannak kivételek, a közlekedési táblák utasításai felülírják a jogszabályi rendelkezéseket. Az Index érdeklődött a gyorshajtás szigorításáról, de a munkacsoport türelmet kért, mondván, hogy a cél a legjobb szabályrendszer megalkotása, és még folyamatban van az érkező javaslatok vizsgálata.

Fülöp Ágnes, nyugalmazott közlekedési büntetőjogi bíró szerint az új szabályok célja a jogalkalmazók feladatának megkönnyítése. Téves a vélekedés, hogy a kerékpárosok csak tolva haladhatnak át a zebrán, a gépjárművezetőknek el kell hárítaniuk a veszélyt. A kerékpárosok és alternatív eszközökkel közlekedők számára nem írnak elő kötelező KRESZ ismeretet, de a közlekedési szabályok oktatása már óvodáskortól elérhető. A már vezetői engedéllyel rendelkezőknek nem lesz újravizsgázás, de a kormányzati kommunikációs kampányban hívják fel a figyelmet a szabályváltozásokra, valamint a közlekedők felelősségtudatára.

A javaslatcsomag a tervek szerint jövő márciusban kerülhet az Országgyűlés elé, és a munkacsoportok több területen, köztük humánterületen, infrastruktúrákkal, szankcionálásokkal, valamint magával a KRESZ-el foglalkoznak.