A halálos kórokozó trójai falóként használja a sejtjeinket a fertőzéshez

A Pseudomonas aeruginosa, amelyet a WHO a világ egyik legveszélyesebb bakteriális kórokozójának tart, ellenáll a legtöbb antibiotikumnak. A Bázeli Egyetem Biocentrumának kutatói emberi tüdő mikroszövetekkel végzett kísérletek során feltárták a baktérium fertőzési stratégiáját.

A Pseudomonas aeruginosa a súlyos kórházi tüdőgyulladások egyik fő okozója, és akár 50 százalékos halálozási arányt is eredményezhet a gépi lélegeztetésen átesett betegeknél. A kutatók a Nature Microbiology folyóiratban megjelent tanulmányukban részletezték, hogy a baktérium hogyan terjed a nyálkahártya felszínén és hogyan hatol be a szöveti gátba.

Urs Jenal professzor vezetésével a kutatócsoport laboratóriumban növesztett emberi szövetekkel dolgozott, amelyek lehetővé tették a fertőzési folyamatok részletes vizsgálatát. A tüdőt védő sűrű sejtréteg és nyálkaréteg ellenére a Pseudomonas baktériumok képesek áttörni ezt a védelmet. A kutatók szerint a baktériumok a nyálkatermelő serlegsejteket használják fel trójai falóként a behatoláshoz és a védőgátszöveten való áthatoláshoz.

A kutatók humán tüdőorganoidokat használtak a Pseudomonas fertőzési stratégiáinak megvilágítására. Jenal csapata egy bioszenzort is kifejlesztett, amely képes a c-di-GMP jelzőmolekula mérésére és nyomon követésére a baktériumokban. Ez a technológiai áttörés lehetővé teszi a kutatóknak, hogy valós időben és nagy felbontással kövessék nyomon a jelzőmolekula szabályozódását a fertőzés során, és így részletesebben vizsgálják a tüdőfertőzéseket.

Az organoidok segítségével történt felfedezések új terápiák kifejlesztéséhez vezethetnek a rezisztens és az emberi egészséget veszélyeztető kórokozók ellen.