Budapest Airport magyar tulajdonba kerülése: a részletek

Több mint egy éves tárgyalások után a Budapest Airport 80 százalékos részesedését a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. szerezte meg, míg a francia Vinci Airports a maradék 20 százalékot vásárolta meg. A tranzakció 2024. június 6-án zárult le, és a vételár pro ráta alapon került kifizetésre.

A Vinci Airports, mint globális szereplő, több mint 70 repülőteret üzemeltet világszerte 14 országban, és a jövőben ők felelnek majd a Budapest Airport üzemeltetéséért a magyar állam stratégiai iránymutatása mellett. A magyar állam nem közvetlenül üzemelteti a repülőteret, hanem mint pénzügyi és stratégiai befektető vesz részt a működésben.

A repülőtér fejlesztésének két fő iránya a kereskedelmi bevételek növelése és az utasforgalom növekedéséhez köthető fejlesztések. Az NGM szerint ezeknek köszönhetően az utasforgalom a közeljövőben elérheti a 20 millió főt évente, ami jelentős növekedést jelent a korábbi évekhez képest. A tervek szerint 2030-ra a 30 milliós utasforgalom is célkeresztbe kerülhet, ehhez mindenképp szükség van az új, 3.-as terminál megépítésére, ami a fejlesztések felgyorsításával 2027-től fogadhat utasokat.

A repülőtér értékelésével kapcsolatban az NGM kiemeli, hogy a 2019-es auditált konszolidált EBITDA 254 millió euró volt, és a repülőtér ennek közel 16,5-szereséért cserélt gazdát. Ez az arány alacsonyabb, mint a nemzetközi repülőterek többségi tulajdonszerzésekor elfogadott átlagos 20,6-szoros EBITDA érték. A pandémiás évek torzított képet mutatnak, ezért a 2019-es és 2024-es üzleti évek eredményeit kell alapul venni, mivel a köztes évek a COVID-járvány miatt torzított képet mutatnak.

A magyar állam által fizetett összeg 2,48 milliárd euró volt a 80%-os részesedésért, míg a Vinci Airports 620 millió eurót fizetett a 20%-ért. A fizetendő vételár összesen 3,1 milliárd euró plusz 1,44 milliárd euró hitelátvállalás, vagyis összesen 1770 milliárd forint. A részletek és a fejlesztési tervek bemutatására a francia partnerrel közösen július elején kerül sor egy nemzetközi sajtótájékoztatón. A minisztérium szerint a reptér megvásárlása jó üzlet volt, legalábbis piaci áron történt, és a vételár értékelésekor az utolsó békeévhez, 2019-hez érdemes viszonyítani. A reptér jövőjét érintő stratégiai döntésekről és irányokról június elején fognak beszámolni.