Suzuki eladások Magyarországon: Csökkenés ellenére is piacvezető

A Magyar Suzuki Zrt. 2023-ban nem érte el a várt 3 milliárd eurós árbevételt, de a cég vezetői mégis pozitívan értékelik az eredményeket. A nettó árbevétel 2,87 milliárd euró volt, ami jelentős, több mint 33 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

A Magyar Suzuki Zrt. továbbra is megőrizte piacvezető pozícióját, és jelentős növekedést ért el európai piacain. A belföldi forgalom gyakorlatilag stagnált, 270 millióról 272 millió euróra nőtt, míg az export jelentősen hozzájárult a forgalomhoz. Krisztián Róbert vezérigazgató-helyettes szerint Magyarországon – az EU-ban egyedüliként – csökkent az autópiac, ami 3,7 százalékos visszaesést jelentett az új autók forgalomba helyezésében. Ennek ellenére a Suzuki két modellje, az S-Cross és a Vitara, az újautópiac három legnépszerűbb típusa között szerepel, mindkét típus 20 százalék feletti piaci részesedéssel vezeti saját kategóriáját. A Suzuki magyarországi piaci részesedése 11,3 százalék, és a cég egy számjegyű bővülést remél az idei évre.

Az európai országokban tapasztalt növekedés előnyeit a Suzuki ki tudta élvezni, és az EU országaiban az egyik legnagyobb növekedést produkálta tavaly. A teljesítmény növekedésében az infláció mellett az ellátási problémák és logisztikai nehézségek is szerepet játszottak. Az év első felében kapacitáskiesések voltak, de az év második felében stabilizálni tudták a termelést és behozták a lemaradást. Ennek eredményeként 24,3 százalékkal több autó került ki az esztergomi gyárból, mint 2022-ben, és ezeknek 88,5 százaléka volt hibrid.

A cég 2023-as üzleti terveiben visszafogottabb célokat fogalmazott meg: az értékesítési tervben 130 ezer autó, az üzleti tervben pedig a 2023-as tényadatnál alacsonyabb, 2,3 milliárd eurós árbevétel szerepel. Fejesné Gyurján Ildikó, HR-ért, pénzügyekért és informatikáért felelős operatív igazgató szerint a költségeket érintő bizonytalanságok miatt tudott a cég kiemelkedő módon nőni az adózott eredmény, amely 22 millió euróról 141 millióra nőtt. A profitot az eredménytartalékba helyezik vissza, és a cég fejlesztéseire fordítják.

A munkaerőhelyzet kapcsán a cég vezetői elmondták, hogy a közel háromezer fős létszámon belül 103 Fülöp-szigeteki és 161 indiai alkalmazott dolgozik, ami megegyezik az egy évvel korábban közölt adatokkal. Az indiai munkavállalók két évre érkeztek, és a vízumuk lejárta után visszatértek. A jelenlegi törvények szerint a harmadik országból érkező dolgozók három évig dolgozhatnak a cégnél, és a cég nem tervezi a vendégmunkások létszámának bővítését, hanem inkább a helyi munkaerő megszerzésére koncentrál.