Adósvédők csapdájában

Sok adóst perre beszélnek rá az adósvédő szervezetek, miközben a követeléskezelőkkel való egyeztetés lenne az előnyös megoldás. A szakértők szerint az időhúzás helyett a mielőbbi megegyezés a célravezető.

A Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetsége (MAKISZ) adatai szerint a távközlési és közüzemi késedelmes fizetések száma növekedett, míg a lejárt banki követeléseké csökkent az elmúlt időszakban. A lakossági kamatstop megszűnése új helyzetet teremthet a második félévben, ami kapcsán a szakértők figyelmeztetnek az adósvédő szervezetek gyakran kontraproduktív tevékenységére.

Az adósvédők gyakran magukat a bankok és követeléskezelők ellenfeleként állítják be, és pénzt kérnek az ügyfelektől, miközben a követeléskezelők gyakran ingyenesen kínálnak megoldásokat. Bódizs Kornél, a MAKISZ elnöke szerint előfordul, hogy az adósvédők olyan szolgáltatásokért kérnek pénzt, amelyeket a követeléskezelők ingyen biztosítanak.

Az adósvédők gyakran időhúzásra biztatnak, és a közvetlen tárgyalás helyett a bírósági utat javasolják, ami további költségekkel járhat az adós számára. A MAKISZ azt tanácsolja az elmaradásban lévő ügyfeleknek, hogy vegyék fel a kapcsolatot a hitelezővel vagy követeléskezelővel, mivel a párbeszéd nyitja meg a részletfizetés és kedvezmények lehetőségét.

Az adósvédő szervezetek néha arra buzdítanak az adósokat, hogy bízzanak az elévülésben, de a követeléseket érvényesítő cégek gyakran jogi úton érvényesítik követeléseiket. Ha az adós nem működik együtt, fizetési meghagyás vagy bírósági eljárás várható, ami további költségeket jelenthet.

A követeléskezelői piacon jelenleg a távközlési és közüzemi tartozások dominálnak, ahol a részletre vásárolt telefonok miatt jellemzően 80–250 ezer forint közötti tartozások halmozódtak fel. A kamatstop megszűnése a vállalkozások esetében már megtörtént, a lakossági hiteleknél pedig az év második felében várható, ami növekedést okozhat a törlesztőkben.