Minimális a nemzetközi támogatás ellenére is virágzik a portugál animációs filmgyártás

Portugáliában az elmúlt évtizedben új kormányzati finanszírozási struktúra létrehozásával sikerült fellendíteni az animációs filmgyártást, amely mára világszerte elismertté és díjnyertessé vált, és idén kiemelt szereplője lesz az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválnak.

A portugál animációs filmgyártás sokszínűsége a világ legnagyobb fesztiváljain is megmutatkozik, ahol a helyi művészek 2D-s animációs munkákkal, stop-motion és vegyes technikával készült alkotásokkal, valamint CG-animációkkal is versenyeznek. A Variety szerint ezek a munkák néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlenek lettek volna. Fernando Galrito, a Monstra Fesztivál művészeti igazgatója úgy véli, hogy az erős esztétikai iskola hiánya lehetővé tette a különböző művészi megközelítések és az alkotói szabadság sokféleségét. Laura Gonçalves és Alexandra Ramires, akik már több díjnyertes alkotáson dolgoztak együtt, legújabb együttműködésükkel, a Percebes-szel az idei Annecy-i rövidfilmversenyen vesznek részt.

A Cola Animation, egy nemzetközi szövetkezet, amely a szerzői animációs filmgyártást támogatja, olyan alkotókat foglal magában, mint Vier Nev és João Gonzalez. Gonzalez az Oscar-jelölt Ice Merchants című animációs rövidfilm rendezője. Diogo Costa, aki a The Hunt című CG-animációs horror rövidfilmen dolgozik, szintén a Cola Animation tagja. Galrito szerint a XXI. században több animációs iskola és új stúdió jött létre, és a rendezők új hulláma megőrizte a minőséget a narratívában, az esztétikában és a technikában.

A Sardinha em Lata, egy vezető animációs produkciós vállalat, képes animációs játékfilmek gyártására, mint például az Os Demónios do Meu Avô és a The Day Ewan McGregor Introduced Me to His Parents című projektek. Gonçalves és Ramires szerint az ICA (Portugál Film- és Audiovizuális Intézet) szabályozásai biztosítják az új művészek védelmét és a kreatív szabadságot. Portugáliában kevesebb a külföldi finanszírozási lehetőség, mint más nyugat-európai országokban, és nincs kapcsolat a nagy globális forgalmazókkal, mint a Netflix vagy az Amazon. Carvalho szerint az alaptámogatás és a társproducerek megszerzése után lehet pályázni európai forrásokra.

2014-ben az ICA új finanszírozási programot indított, amely a külföldi partnerek bevonásához vezetett. A nemzetközi koprodukciók, amelyek jelentős összeget költenek Portugáliában, készpénz-visszatérítésben részesülhetnek, amelynek felső határa 1,5 millió euró. Gonçalves és Ramires szerint a készpénz-visszatérítési tervnek köszönhetően több koprodukció valósult meg, és egyre több iskola képez animációs szakembereket. Carvalho hozzátette, hogy a legtöbb alkotó még mindig nem tud megélni a helyi produkciók által fizetett bérekből, de a távmunkák növekedése lehetővé teszi a portugál művészek számára, hogy jobban fizető külföldi projekteken dolgozzanak anélkül, hogy el kellene hagyniuk az országot.

  1. június 12-én Annecy-ben egy portugál szakemberekből álló csoport, köztük Carvalho, Nuno Fonseca, Susana Costa Pereira és José Miguel Ribeiro előadást tart az animációs filmek közelmúltbeli portugál állami finanszírozásáról, ahol a jogi keretek, a portugál koprodukció és a finanszírozás is terítékre kerül.