A Gazdasági Versenyhivatal új eszköze: a felszólító levél

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023-ban bevezette az úgynevezett felszólító levél intézményét, amelyet az éves beszámoló szerint már alkalmaztak is. A hivatal az elmúlt évben összesen 57 jogsértő vállalkozást sújtott bírsággal, melynek összege meghaladta a 2,2 milliárd forintot.

A GVH a 2023-as év során 41 versenyfelügyeleti eljárást zárt le, és 34 újat indított, több mint fele fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt. A lezárt ügyek során 97 vállalkozással szemben hoztak döntést, amelyek közül 27 esetben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, 8 esetben összefonódás, míg 5 esetben versenykorlátozó megállapodás volt a téma. A vizsgálatok során 26 vállalkozásnál végeztek helyszíni kutatást, összesen 5 terrabájt adatot elemezve.

A versenytanács a döntéseinek háromnegyedében állapított meg jogsértést, és ezek többségében, 87 százalékban bírságot is kiszabott. Összesen 27 döntésben 57 vállalkozást érintett a bírság, melynek összege 2.219.839.200 forint volt. A bírságok mértéke az együttműködési hajlandóságtól is függött, hiszen a vállalkozások kompenzációs lépésekkel összesen 825,2 millió forint bírságkedvezményt értek el.

Az új eszközként bevezetett felszólító levél lehetőséget ad a GVH elnökének, hogy írásban jelezze a vállalkozásoknak a jogsértés gyanúját, ami gyors rendezést tesz lehetővé eljárás indítása nélkül. Ezt a módszert 2023-ban három alkalommal alkalmazták különböző piacokon.

A GVH döntéseivel szembeni jogorvoslati hajlandóság 2023-ban némileg emelkedett, de a versenyfelügyeleti bírságoknak csak 26 százalékával szemben éltek a felek jogorvoslati lehetőséggel. A bíróságok többségében a GVH álláspontját erősítették meg, 75 százalékban igazolták a hivatal döntéseit.

A GVH tevékenységének hatására a Foodora ételfutár szolgáltatás is változtatásokat hajtott végre. A vállalat frissítette az Általános Szerződési Feltételeit, amelyek két, a fogyasztók számára kedvező változást hoztak: a minimális rendelési érték alatti rendelés lehetőségének bevezetését és a rendszerhasználati díj mértékének a rendelés összegének függvényében történő változását. Ezen felül a vásárlók már a termékek kosárba helyezésekor láthatják az alacsony értékű rendelés összegét. A változtatások mögött a GVH árgus szemei állhatnak, mivel a hivatal 2023 decemberében indított vizsgálatot a Foodorát birtokló Delivery Hero Hungary Kft.-vel szemben. A vállalkozás korábban egy kuponakciót hirdetett, amelynek feltételei nem voltak kellően átláthatóak a fogyasztók számára, és a rendszerhasználati díjról is időszerűtlen módon tájékoztatták őket. Emellett a kuponakció során a rendelés értékének 6 ezer forint felettinek kell lennie, de erről a GVH szerint a cég nem tájékoztatott megfelelően.