Mobiltelefonok kitiltása az oktatási intézményekből

Az Országgyűlés elfogadta azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé teszi a mobiltelefonok és egyéb digitális eszközök szigorúbb szabályozását az iskolákban és kollégiumokban. A Törvényalkotási Bizottság által korábban elfogadott 32 pontból álló módosító javaslat után a Parlament is megszavazta a törvényt, amely a szövegpontosításra és belső összefüggések rendezésére összpontosított.

A HVG szerint a 90 oldalas törvényjavaslatot számos hibával nyújtották be, és a Törvényalkotási Bizottság késő esti ülésén érkezett meg a 26 oldalas, 32 pontból álló módosítás. A javaslat nagy része a szövegpontosításból és belső összefüggések rendezéséből áll, és bár több képviselő nem tudta elolvasni a hosszúnak ítélt dokumentumot, a TAB 28 szavazattal elfogadta a módosításokat. A Parlament 136 "igennel" fogadta el a javaslatot, és a fővárosi iskolaigazgató szerint leghamarabb a szeptemberben kezdődő tanévben tudják az oktatási intézményekben is bevezetni a törvény alkalmazását.

A módosítási javaslat felhatalmazná a kormányt, hogy meghatározza azokat a tárgyakat, amelyeket az iskolákban és kollégiumokban kitiltanának, vagy csak igazgatói engedéllyel lenne szabad az órán használni. Az indoklás szerint a túlzott telefonhasználat jelentősen elvonja a diákok figyelmét a tanulásról, és a korlátlan iskolai mobiltelefon használat rossz hatással van a diákok iskolai koncentrációjára, figyelmére, teljesítményére. A Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztály hozzátette, hogy az iskolai mobiltelefon használat visszaszorítása az iskolai internetes zaklatások, cyberbullying esetek számát is csökkenti.

A digitális eszközök, mint például a laptopok vagy tabletek, továbbra is megjelenhetnek a tanórákon, mint digitális taneszközök. Az iskolai házirendek már eddig is szabályozták ezeknek az eszközöknek a használatát, és a tanárok felszólíthatták az órán engedély nélkül telefonozó diákokat, hogy tegyék el, esetleg ideiglenesen adják le az eszközeiket. A mostani törvényjavaslat megadja a lehetőséget, hogy az iskolaőrök hatáskörébe beletartozzon a tanulók csomagjainak és tárolóhelyiségeinek átvizsgálása is, amennyiben ez szükségesnek bizonyulna.

A diákok és szülők véleménye megoszlik az új szabályozással kapcsolatban. Egyes diákok úgy érzik, hogy a törvény beavatkozik a személyes jogokba, és a mobiltelefon elvétele erősítené azt az érzést, hogy börtönben vannak. Mások, mint például a másodikos gimnazista Ádám, elfogadják a szabályozást, és inkább a tanárnál tudnák biztonságban a telefonjukat, mintsem figyelmeztetést kapjanak. A szülők között is vannak, akik szerint az okoseszközöket az oktatás részévé kellene tenni, és az iskolának kellene hagyni a telefonozás kérdésének kezelését. Az iskolák továbbra is önállóan szabályozhatják ezt a kérdést, és dönthetnek úgy, hogy használhassák a telefonokat, például a KAHOOT nevű tanulós applikáció alkalmazásánál.

A szabályok betartását a tanárok és az iskolaőrök felügyelnék, akik jogot kapnának a tanulók csomagjainak és tárolóhelyiségeinek átvizsgálására is, amennyiben ez szükségesnek bizonyulna. Az intézkedések célja, hogy a diákok tanulását szolgálják, és ne a figyelmük elterelését a tanulásról. Az iskolaőrök szigorúbb fellépése már a becsöngetés előtti pillanatokban is érvényesülhet, amikor a diákok táskáit átvizsgálják, és szükség esetén elvehetik a mobiltelefonokat, tableteket, vagy akár okosórákat is.