Brüsszel megvétózta a magyar kormány 16 milliárdos támogatását

A magyar kormány 16 milliárd forintos támogatást ígért egy brit autóipari vállalatnak, de az Európai Bizottság tiltott állami támogatásnak minősítette a kezdeményezést, így nem kerülhet sor a támogatás kifizetésére.

A GKN Automotive Hungary Kft. felsőzsolcai gyárának tavaly szeptemberi avatásakor még úgy tűnt, hogy a magyar állam jelentős támogatást nyújt a beruházáshoz. Szijjártó Péter külügyminiszter jelenlétével erősítette meg ezt a feltételezést, bár akkor még nem hozták nyilvánosságra a támogatás mértékét, mondván, hogy csak az Európai Bizottság jóváhagyása után teszik ezt meg.

Az Európai Bizottság azonban nemrégiben közleményben tudatta, hogy nem engedélyezi a támogatást. A Bizottság szerint a támogatás nem áll összhangban az uniós állami támogatási szabályokkal, mivel a beruházás a támogatás nélkül is megvalósult volna.

A Bizottság részletes vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy a magyar kormány nem tudta bizonyítani a támogatás szükségességét a beruházás magyarországi megvalósításához. Szijjártó korábban még azt állította, hogy a beruházásért erős nemzetközi verseny folyt, amit Magyarország nyert meg. Az uniós vizsgálat szerint azonban a rendelkezésre álló bizonyítékok azt mutatják, hogy a kedvezményezett nem vette figyelembe az állami támogatást, amikor úgy döntött, hogy beruházását Magyarországon valósítja meg.

Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnök kifejtette, hogy a támogatás olyan tevékenységet finanszírozna, amelyet a vállalat így is, úgy is Magyarországon hajtott volna végre, ezért a támogatás nem összeegyeztethető az uniós szabályokkal. Mivel az állami támogatásnak nem volt valódi „ösztönző hatása”, és nem ösztönözte ténylegesen a GKN Automotive Hungary Kft.-t arra, hogy Észak-Magyarország régióban ruházzon be, a támogatás összeegyeztethetetlen az uniós állami támogatási szabályokkal.

A regionális állami támogatásokról szóló iránymutatásnak való megfelelés érdekében a támogatási intézkedésnek számos feltételnek kell megfelelnie, köztük a támogatásnak valódi „ösztönző hatással” kell rendelkeznie, azaz ténylegesen rá kell bírnia a kedvezményezettet, hogy egy adott régióban ruházzon be egy másik helyett. Követelmény az is, hogy a támogatás nem haladhatja meg a szóban forgó régióra alkalmazandó regionális támogatási felső határt.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a tervezett, teljes összegét tekintve 52 milliárd forintos beruházással 1500 új munkahely jön létre Felsőzsolcán. A gyáravatón a politikus – az akkor meg nem nevezett összegű – állami támogatás mellett azzal érvelt, hogy napjaink nehézségei ellenére az autóipar forradalmi átalakulása megállíthatatlanul tör előre, ez pedig óriási lehetőség Magyarország számára, azonban fontos feladatot is állít a kormány elé, mégpedig azt, hogy minél több meghatározó beruházást kell idevonzani. Az Európai Bizottság szerint azonban a magyar terv nem felel meg az uniós állami támogatási szabályoknak, mivel a támogatás nem játszott döntő szerepet a beruházás Magyarországra telepítésében.