A következmények, amikor az EU büntetővámokat vet ki a kínai e-autókra

A Kínából érkező elektromos autókra tervezett uniós büntetővámok komoly következményekkel járhatnak mind a német, mind az európai fogyasztók számára, figyelmeztet egy szakértő.

Az Európai Unió által fontolgatott büntetővámok nemcsak a kínai autómárkákat érintenék, hanem azokat a német és egyéb EU-s vásárlókat is, akik kínai gyártmányú autót szeretnének vásárolni. A németországi elektromos autók mintegy 14%-a már jelenleg is Kínából származik, és ez a szám a jövőben tovább nőhet.

Nem csak kínai márkák érintettek

A 2021-es év első négy hónapjában Németországban regisztrált elektromos autók közül több mint 15 ezer darab kínai gyártású volt. Ezen kívül olyan európai gyártók is gyártanak Kínában, mint a Dacia és a Smart, valamint a Tesla egyes modelljei is innen kerülnek ki.

A szakértők szerint a közeljövőben akár a piac 25%-át is elérhetik a kínai összeszerelésű autók, amelyek között a Renault és a BMW-Mini csoport új modelljei is szerepelhetnek. A Volkswagen tervezett elektromos kisautójának gyártása szintén Kínában lenne a legköltséghatékonyabb. Ha azonban ezekre a járművekre magas vámokat vetnek ki, az jelentősen csökkentheti a keresletet és növelheti az árakat.

A költséghatékonyság kérdése

Dudenhöffer szerint a kínai gyártás költséghatékonysága és méretgazdaságossága jelentős árelőnyt biztosít, és nincs bizonyíték arra, hogy az állami támogatások révén tisztességtelen előnyhöz jutnának a kínai gyártók. Úgy véli, hogy a környezetbarát termékek elleni büntetővámok bevezetése nagy hiba lenne, mivel ez akadályozná a Kínával folytatott fontos ipari cserét és káros hatással lenne az éghajlatvédelemre.