A magyar e-mobilitási piac kihívásai és a villamos energia iránti növekvő igény

Az elektromos eszközök használatának növekedése és az e-mobilitási piac térnyerése jelentős kihívások elé állítja a piaci szereplőket Magyarországon, a villamos energia iránti igény 2030-ra akár 50 százalékkal is nőhet.

A személyszállítás elektrifikációja csupán egy része a növekvő igény kielégítésének, és a teljes folyamat kezeléséhez a termelő kapacitások, különösen a megújulók bővítése szükséges. Nem praktikus kizárólag több villamos energiát termelni a bővülő kereslet kiszolgálására, hanem a megtermelt energia felhasználását kell optimalizálni. Ezt szolgáltatások, tárolási technológiák és energiahatékonyságot növelő megoldások segíthetik elő.

Az on-site erőművek előretörése

A piaci kereslet növekszik a megújuló alapú hosszú távú vállalati villamos energia adásvételi szerződések (cPPA) iránt. Ezek az erőművek a felhasználó telephelyén vagy annak közelében létesülnek, a közcélú hálózatba történő betáplálás nélkül, és lehetővé teszik a fenntartható, zöld áramhoz való hozzáférést. Az on-site erőművek előnye, hogy nem keletkeznek rendszerhasználati díjelemekkel összefüggő költségek.

Decentralizált, rugalmas energiapolitikára van szükség

A decentralizált, sokszor kizárólag saját célra termelő on-site erőművi beruházások felívelőben vannak, és képesek lehetnek a közcélú hálózat igénybevétele nélkül is kiszolgálni az adott felhasználó energiaigényét. A decentralizáció és a rugalmasság lesznek az energetikai szektor két legfontosabb hívószava a klímaváltozás és a növekvő energiaigény kezelésében.

Az elektromos autókkal kapcsolatos kihívások

Az elektromos autózás elterjedése a nyilvános gyorstöltők számának függvénye, amely infrastruktúra-fejlesztést igényel. A töltőberendezés-üzemeltetés jelenleg nem garantáltan megtérülő beruházás, és a lefedettség nem egyenletes Magyarországon. Az uniós jogszabályváltozások miatt azonban a töltőhálózat országos bővítése elengedhetetlen, és állami támogatási rezsimre lehet szükség a finanszírozhatóság biztosításához.

A kormányzati versenyképességi stratégia

A kormány versenyképességi stratégiájában három fő pontot határoz meg a 2024-2030 időszakra: Magyarország a nyugati és keleti járműipar összekapcsolódási pontja lesz, a járműipar európai tesztközpontja és regionális gyártóközpontja, valamint az elektromobilitáshoz kapcsolódó ökoszisztéma fejlettsége tekintetében Európa vezető országa leszünk.