Vasúti átjárós balesetek és a következmények

A MÁV hálózatán 2024-ben jelentős mértékben nőtt a vasúti átjárós balesetek száma, ami komoly károkat okoz a vasúttársaságnak és a közlekedőknek egyaránt.

A vasúti átjárós balesetek számának csökkentése érdekében a MÁV különböző intézkedéseket vezetett be, többek között edukációs filmeket, figyelemfelkeltő üzeneteket a vonatokon és vágányvégi kijelzőkön, valamint vészhelyzet esetén hasznos figyelmeztető táblákat helyezett ki a Pest megyei vasúti átjárókban. Az ILCAD Nemzetközi útátjáró biztonságtudatossági napon 52 helyszínen, mintegy 60 rendőr és 40 vasútbiztonsági szakember közösen végzett ellenőrzéseket a nagyobb forgalmú és kockázatú átjárókban. A MÁV további elemekkel bővíti intenzív vasútbiztonsági kampányát, hogy csökkentse a balesetek számát.

A vasúti járművek féktávolsága többszáz méter, így a vonatok hirtelen megállítása gyakorlatilag lehetetlen. Sok baleset oka a "még átérek" mentalitás, amikor a síneken átkelő gyalogosok vagy autósok rosszul ítélik meg a közeledő vonat sebességét és fékútját.

A statisztikák szerint a legtöbb vasúti átjárós baleset Pest megyében történik, ezért a MÁV az év második felében kezdi meg a figyelmeztető táblák kihelyezését a megye vasúti átjáróiban, összesen 280 helyszínen.

A vasúttársaság a motorvonatok utasterében elhelyezett fedélzeti monitorokon és vágányvégi kijelzőkön is közzétesz tematizált balesetmegelőzési felhívásokat, és folytatja a 2022 áprilisában elindított "Érj haza biztonságban" című vasútbiztonsági kampányát.

A vasút a legbiztonságosabb közlekedési mód, de a vasúti átjárós események jelentős károkat okoznak a MÁV-nak.

Az elmúlt 16 év során nem történt halálos kimenetelű baleset a vasút hibájából, azonban a figyelmetlenség és a KRESZ-szabályok megszegése miatt bekövetkező események 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó, 2022-ben közel félmilliárd forintos, 2023-ban pedig körülbelül 150 millió forintos károkat okoztak, és 2024 májusáig a kárérték már meghaladja a 123 millió forintot.

A vasúti átjárós balesetek és gázolások miatt sok esetben több órás késések keletkeznek, amelyek jelentősen megnehezítik több ezer utas közlekedését. Minden baleset traumatikus élmény a balesetet elszenvedőknek, a mozdonyvezetőnek és a szemtanúknak.

A MÁV Zrt. hangsúlyozza, hogy a balesetmegelőzés szempontjából nagy jelentősége van a rendőrséggel való hosszú évek óta tartó együttműködésnek.

A MÁV a következő KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • A jelzőlámpával vagy csapórúddal felszerelt átjárókon csak akkor szabad áthajtani, ha a sorompók nyitva vannak, a fényjelző nem ad tilos jelzést, és a fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel kell áthaladni.
  • Az átjáróban és közvetlenül előtte tilos előzni.
  • Csak akkor hajtsunk be az átjáróba, ha a kihaladás is biztonságosan megvalósítható.

Ha a biztosító berendezés nem működik, és nem látható a villogó fehér fény, minden esetben meg kell állni az átjáró előtt.