Akkumulátorgyártás válságban: elbocsátások és csökkenő kereslet

Májusban két jelentős hír látott napvilágot, amelyek jelentős hatással lehetnek a magyar gazdaság jövőjére. Az iváncsai akkumulátorgyár 600 dolgozójának elbocsátása, valamint Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bejelentése, miszerint elektromos autók vásárlását ösztönző uniós programot kezdeményeznek, egyaránt az elektromos autózás jelenlegi válságát tükrözi.

Az akkumulátorgyártás visszaesése jelentős mértékű: idén januárban 3 százalékkal, februárban 6 százalékkal, márciusban pedig 17 százalékkal csökkent a gyártás az előző év azonos időszakához képest. Ez különösen aggasztó, tekintettel arra, hogy a kormány a gazdaság dimenzióváltását várja az ágazattól. Az iváncsai SK gyár megnyitásával már három nagy akkugyár működik Magyarországon, ami tovább növeli a visszaesés súlyát.

A magyarországi akkugyárak helyzete az elektromos autók iránti kereslettől függ. Az autógyárak csökkentik az elektromos modellek gyártását, mivel a vásárlói kereslet nem elég erős. Az elektromos autók eladási aránya az EU-ban 2019-ben 1,9 százalék volt, 2022-re 12, 2023-ra pedig 14 százalékra nőtt, azonban az idei év első négy hónapjában csökkenés mutatkozott, visszaesve 12 százalékra. A hibrid modellek iránti érdeklődés növekedése mellett az elektromos autók magas ára és korlátozott hatótávja is hozzájárul a kereslet csökkenéséhez.

Az elektromos autók iránti kereslet csökkenése közvetlen hatással van a gyártókra is. A Volkswagen például 24 százalékkal kevesebb elektromos autót adott el Európában az idei első negyedévben. A töltőállomás-hálózat hiánya szintén akadályozza az elektromos autók terjedését.

A magyarországi akkugyárak termékeinek célpiacai között szerepelnek a BMW, Fiat és Volvo gyárai, valamint a Hyundai és Kia gyártóüzemei. Azonban a gyártás lelassulása miatt csökken a magyarországi gyárakból történő megrendelések száma. Az SK iváncsai gyárának még nincsenek megrendelői, ami tovább súlyosbítja a helyzetet, és a gyártás érdemi része még nem is kezdődött el a több mint 680 milliárd forintból felhúzott üzemben.

A kormányzati támogatások csökkenése, mint például Németországban, szintén negatívan befolyásolja az elektromos autók iránti keresletet. Az elektromos autók árának csökkenése hosszú távon azonban újra növelheti a keresletet. Az Európai Unió és Kína közötti esetleges autóipari kereskedelmi háború is befolyásolhatja az iparág jövőjét.

Az akkumulátorgyártás jövője számos kérdést vet fel, többek között az elektromos autók újrahasznosítását és a használt akkumulátorok megfizethető cseréjét illetően. Az EU tervei szerint 2035-től csak elektromos új autókat lehet majd eladni, ami jelentős átalakulást követel az iparágtól. Iparági szereplők szerint a mostani válság rövid távon ahhoz vezethet, hogy elnapolják a Magyarországra bejelentett akkugyárak megépítésének egy részét. A CATL debreceni gyárának elindulásával pedig csak tovább telítődik majd az európai akkupiac.