Beszállítók menekülése a német autóiparból

A német autóipar beszállítói közül sokan visszavonják vagy külföldre helyezik át tervezett beruházásaikat, és minden második kis- és középvállalkozás (kkv) munkahelyeket szüntet meg – állapította meg az Autóipari Szövetség (VDA) legújabb felmérése.

Németországban az autóipari beszállítók piacának jelentős részét képező kkv-k körében aggasztó tendenciák figyelhetők meg. A VDA felmérése szerint a beszállítók 82 százaléka tervezi, hogy csökkenti hazai beruházásait, és 37 százalékuk külföldön kívánja megvalósítani a terveit.

A VDA elnöke, Hildegard Müller szerint ez a helyzet komoly figyelmeztetés a szövetségi kormánynak, mivel egyre több közepes méretű vállalat fontolgatja a kivonulást az országból, ami alááshatja Európa vezető gazdaságának pozícióját. Müller hangsúlyozta, hogy a versenyképes energiaárak, adó- és illetékrendszer, valamint a gyors tervezési és jóváhagyási eljárások hiánya veszélyezteti a német autógyártást.

A beszállítók többsége a túlélésért küzd, és csak 22 százalékuk számít a gazdasági körülmények javulására. A kkv-k számára a magas gáz-, adó- és áramárak jelentenek komoly kihívást, miközben a mesterséges intelligencia alkalmazása a gyártásban és a minőségbiztosításban már elterjedt. Arndt G. Kirchhoff, a VDA alelnöke szerint a közepes méretű autóipari vállalatokra egyre nagyobb terhek nehezednek, és a kormánynak sürgősen lépéseket kellene tennie ezen a téren.

A beszállítók harmada már más EU-országokban vagy más kontinenseken keresi a lehetőségeket, és 13 százalékuk olyan nehéz pénzügyi helyzetben van, hogy csődöt jelent vagy kivonul Németországból. A klímasemlegesség és a digitalizáció felé történő átalakulás ellenére is munkahelyek szűnnek meg, ami a szektorszereplők körülbelül felét érinti.

A VDA felmérése rávilágított arra is, hogy a cégek 80 százaléka szerint az EU kereskedelempolitikája nem segíti az ipari kkv-kat, és a kereskedelmi konfliktusok várhatóan negatívan érintik őket. Müller hangsúlyozta, hogy a szabad és tisztességes kereskedelem létfontosságú Németország számára, ahol az ipari munkahelyek 70 százaléka az exporttól függ, és Európa egységes piaca nélkülözhetetlen a béke, biztonság és jólét szempontjából.