Nagy Márton biztosra fogad a ferihegyi reptérrel

A magyar kormány a Budapest Airport megvásárlásával évi 20 millió utas elérését tűzte ki célul, ami a piaci növekedésnek köszönhetően valószínűleg megvalósul. A reptérvásárlás hosszú távon jó üzlet lehet az állam számára, bár a NER-vállalkozók bevonása minőségi kérdéseket vet fel.

A magyar állam és a francia Vinci reptérüzemeltető közösen vásárolták meg a Budapest Airportot 3,1 milliárd euróért, átvállalva a cég 1,44 milliárd eurós adósságát is. Az állam 80 százalékos, míg a Vinci 20 százalékos részesedést szerzett, és a Vinci lesz a reptér üzemeltetője, de a stratégiai döntéseket a magyar állam hozhatja meg. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint az előző tulajdonos, az AviAlliance nem tett eleget az utasforgalom és a szállítmányozás erősítése érdekében.

A 3,1 milliárd eurós vételár piaci szempontból nem meglepő, és összhangban van a korábbi kormányzati kommunikációval. A repterek árát gyakran az EBITDA 18-20-szorosához igazítják, ami a Budapest Airport esetében megfelelőnek tűnik, különösen a pandémia előtti üzleti helyzetet figyelembe véve.

A Budapest Airport utasforgalma várhatóan eléri az évi 20 milliót, részben a piaci növekedésnek köszönhetően. A reptér jelenlegi infrastruktúrája képes kezelni ezt a forgalmat, és a Vinci mint profi reptérüzemeltető nem várhatóan rontja a helyzetet.

A Budapest Airport természetes monopóliumként kezelheti fejlesztéseit, és az állam többségi tulajdonosként nem valószínű, hogy fölösleges beruházásokat hajtson végre. A politikai nyomás az üzleti lehetőségek kiaknázására azonban valószínűleg fennmarad.

Nagy Márton szerint az AviAlliance nem használta ki a teherszállításban rejlő lehetőségeket, de a szakértők szerint a teherszállítás szorosan kötődik a személyszállításhoz, és a fejlesztéseknek igénynek kell megfelelniük. A Budapest Airport teherszállítása növekedett a pandémia alatt, ami további potenciált jelez.

A kormány szerint a reptér Magyarország kapuja, és jelentős hatással van az ország turisztikai vonzerejére. A reptér állapota és elérhetősége fontos a külföldi turisták számára, és a helyzet javult az utóbbi időben.

A reptér közlekedési kapcsolatát illetően a kínaiak építhetnek vasutat kínai hitelből, de vitatható, hogy szükség van-e erre a fejlesztésre az utasforgalom jelenlegi szintjén.

A Budapest Airport profitábilis vállalkozás, és a magyar állam 80 százalékos részesedése mellett valószínűleg egy harmadik befektető is részt vesz majd a tulajdonlásban. A Vinci és a leendő harmadik befektető várhatóan osztalékot akarnak majd látni a befektetésükből.

A tulajdonosváltás hatása a reptér életében még nem világos, de a stratégiai célokról a kormány július elején fog beszámolni.